2026
TERMS AND CONDITIONS OF BAYREUTHER FESTSPIELE GMBH FOR ONLINE INSTANT PURCHASES OF ANNIVERSARY PACKAGES 2026 (“ANNIVERSARY PACKAGES”)
Terms and Conditions of Business and Use of Bayreuther Festspiele GmbH for online instant purchases as packages as well as for the performances of the Richard Wagner Festival 2026.
1. Geltungsbereich
1.1. Diese allgemeinen Geschäftsbedingungen regeln die Rechtsbeziehungen
zwischen der Bayreuther Festspiele GmbH (nachfolgend: BF) und dem/der Kartenerwerber/-in (nachfolgend auch:
Erwerber) und den Besucherinnen und Besuchern der Aufführungen der Richard-Wagner-Festspiele 2026.
1.2. Mit dem
Erwerb von Eintrittskarten für die Bayreuther Festspiele im Rahmen von sog. Jubiläums-Packages erkennt der Erwerber
diese Geschäfts- und Nutzungsbedingungen für die Bayreuther Festspiele 2026 (Version „Jubiläums-Packages“) als
verbindlich für sich und alle Besucher der Aufführungen an, die von ihm aufgrund seines Kartenerwerbs Karten zur
persönlichen Nutzung erhalten. Mit dem Abschluss eines Veranstaltungsbesuchsvertrages und dem Erwerb einer/mehrere
Eintrittskarten/-n gelten diese Bedingungen als vereinbart.
1.3. Wenn der Erwerber im Rahmen von
Jubiläums-Packages eine oder mehrere Eintrittskarten (auch) für einen Dritten (Begleitperson) erwirbt, hat der
Erwerber den Dritten auf die Geltung und den Inhalt dieser Allgemeinen Geschäftsbedingungen sowie die notwendige
Weitergabe von Angaben an die BF nach Maßgabe der Bestimmungen dieser Allgemeinen Geschäftsbedingungen ausdrücklich
hinzuweisen, wobei der Dritte bzw. Besucher, der vom Erwerber aufgrund seiner Kartenbestellung Karten zur
persönlichen Nutzung erhält, sich durch die Übernahme und die Nutzung der Eintrittskarte mit der Geltung der
Allgemeinen Geschäftsbedingungen zwischen ihm und der BF einverstanden erklärt.
2. Eintrittspreise und Gebühren
2.1. Die Eintrittskarten einer Aufführung sind unterschiedlichen
Preiskategorien zugeordnet. Die Kartenpreise können der jeweils gültigen Preisliste entnommen werden.
2.2.
Zusätzlich zum Kartenpreis fällt pro verkauftem Platz eine Gebühr in Höhe von jeweils 6,00 Euro an; im Falle einer
Eintrittskarte „Der Ring des Nibelungen“ pro Platz 4x 6,00 Euro.
2.3. Auf Eintrittskarten, die in einem
Jubiläums-Package („Bündelangebot“) erworben werden, wird eine Ermäßigung in Höhe von 10% auf den Kartengesamtpreis
gewährt. Abweichend hiervon wird im Fall des Packages „Last but not least“ ein Nachlass in Höhe von 20% auf den
Kartenpreis gewährt. Auf die Platzgebühr/-en (2.2) wird keine Ermäßigung gewährt.
2.4. Programmhefte und sonstige
Leistungen sind nicht im Kartenpreis inbegriffen.
2.5. Die Eintrittskarten für die Aufführungen der Bayreuther
Festspiele sind gemäß § 4 Nr. 20 a) Satz 2 Umsatzsteuergesetz von der Umsatzsteuer befreit.
3.Übermittlung der Rechnung und Zahlungsbedingungen
3.1. Rechnungen werden ausschließlich
elektronisch im Sinne des § 14 Abs. 1 Sätze 7 und 8 Umsatzsteuergesetz zur Verfügung gestellt; eine Übermittlung der
Rechnung in Papierform erfolgt nicht. Nach erfolgreich abgeschlossenem Zahlungsvorgang (5.7., 5.8.) stehen
Rechnungen unter www.bayreuther-festspiele.de im persönlichen Log-in-Bereich des Erwerbers („Meine Festspiele“) zur
Einsicht, zum Herunterladen und Ausdruck bereit. Der Erwerber wird über die Bereitstellung der Rechnung per E-Mail
informiert.
3.2. Zahlungen sind nur in Euro vorzunehmen.
3.3. Zur Bezahlung stehen folgende
Zahlungsmöglichkeiten zur Verfügung:
- Sofortzahlung per Kreditkartenzahlung: VISA, Mastercard® und American Express
- Sofortzahlung per PayPal
- Zahlung per Apple Pay und Google Pay
4. Allgemeine Erwerbsbedingungen
4.1. Der Erwerber muss volljährig und unbeschränkt
geschäftsfähig sein.
4.2. Bei den Bayreuther Festspielen 2026 wird ein Teil der Eintrittskarten für Bestellungen
unter Berücksichtigung bestimmter Sachkriterien, hierbei insbesondere vorausgegangener Wartezeiten, ein anderer Teil
unabhängig von weiteren Kriterien im Wege des „first-come, first-serve“-Prinzips vergeben. Im Wege des „first-come,
first-serve“-Prinzips können Eintrittskarten entweder als sog. Online-Soforterwerb-Tickets oder in Packages
(„Bündel“) erworben werden. Der Erwerb von Eintrittskarten in Packages richtet sich nach den vorliegenden
Allgemeinen Geschäftsbedingungen für den Online-Soforterwerb von Jubiläums-Packages. Der Erwerb von Eintrittskarten
im Wege des Online-Sofort-Erwerbs von sog. Online-Soforterwerb-Tickets richtet sich hingegen nach den „Allgemeinen
Geschäftsbedingungen der Bayreuther Festspiele GmbH für den Online-Soforterwerb („Online-Soforterwerb-Tickets“)“.
Der Erwerb von Eintrittskarten im Wege von Online-Bestellungen und schriftlichen Bestellungen richtet sich nach den
„Allgemeinen Geschäftsbedingungen für Online-Bestellungen und schriftliche Bestellungen”.
4.3. Jubiläums-Packages
(4.2.) können ausschließlich per Internet unter www.bayreuther-festspiele.de nach Maßgabe der Bestimmungen dieser
Allgemeinen Geschäftsbedingungen erworben werden.
4.4. Pro Erwerbsvorgang können insgesamt bis zu 10
Jubiläums-Packages erworben werden.
4.5. Für die Einrichtung eines Kundenkontos durch Registrierung und
Verifizierung (5.2.), welche Voraussetzungen für den Online-Soforterwerb von Jubiläums-Packages ist, ist die Angabe
einer gültigen Postanschrift und einer verifizierten E-Mail-Adresse verpflichtend. Bei Angabe einer beruflichen
E-Mail-Adresse trägt der Erwerber selbst dafür Sorge, dass die private Verwendung der beruflich zur Verfügung
gestellten E-Mail-Adresse zum Zwecke der weiteren Bearbeitung und Abwicklung der Bestellung gestattet ist.
4.6.
Online-„Bestellungen“ für Jubiläums-Packages werden ausschließlich nach der Reihenfolge des Eingangs bearbeitet
(„first-come, first-serve“).
4.7. Mit der Annahme des übermittelten Angebots (5.7.) und dem damit einhergehenden
Erwerb eines oder mehrerer Jubiläums-Packages kommt ein schuldrechtlicher Veranstaltungsbesuchsvertrag zwischen dem
Erwerber und der BF zustande, kraft dessen sich die Übertragung von Eintrittskarten nicht nach sachenrechtlichen
Grundsätzen, sondern nach Forderungsrecht richtet.
4.8. Rollstuhlplätze nebst Plätzen für Begleitpersonen können
im Rahmen Jubiläums-Packages nicht erworben werden. Rollstuhlplätze nebst Plätzen für Begleitpersonen können nur
direkt im Kartenbüro der Bayreuther Festspiele erfragt werden.
5. Online-Erwerb sog. Jubiläums-Packages
5.1. Jubiläums-Packages für die Festspielsaison 2026
können nur in der Zeit vom 25.07.2025 bis 26.08.2025 per Internet unter www.bayreuther-festspiele.de erworben
werden.
5.2. Die Teilnahme am Online-Soforterwerb von Jubiläums-Packages erfordert eine Registrierung und
Verifizierung des Kundenkontos, welche unter www.bayreuther-festspiele.de vorgenommen werden kann.
5.3. Die
Jubiläums-Pages, die zum Online-Soforterwerb in begrenzter Anzahl zur Verfügung stehen, bestehen aus Eintrittskarten
für eine – je nach Package – bestimmte Anzahl ausgewählter Aufführungen verschiedener Werke Richard-Wagners. Jedes
Jubiläums-Packages bezieht sich auf einen konkreten Sitzplatz, der für alle Eintrittskarten eines Packages gleich
ist. Jubiläums-Packages werden für ausgewählte Sitzplätze unterschiedlicher Preiskategorien im Parkett angeboten.
Die Auswahl der Preiskategorie und des konkreten Sitzplatzes erfolgt – im Rahmen noch vorhandener Kapazitäten –
durch ein „drop-down-field“.
5.4. Anlässlich der Festspielsaison 2026 werden folgende Jubiläums-Packages
angeboten:
WAGNERMANIA, mit Eintrittskarten für:
- Das Rheingold am 04.08.2026 (Rh II)
- Die Walküre am 05.08.2026 (W II)
- Der fliegende Holländer am 06.08.2026 (H II)
- Siegfried am 07.08.2026 (S II)
- Rienzi am 08.08.2026 (Ri III)
- Götterdämmerung am 09.08.2026 (G II)
- Parsifal am 10.08.2026 (P II)
ONLY 2026, mit Eintrittskarten für:
- Das Rheingold am 12.08.2026 (Rh III)
- Die Walküre am 13.08.2026 (W III)
- Rienzi am 14.08.2026 (Ri IV)
- Siegfried am 15.08.2026 (S III)
- Götterdämmerung am 16.08.2026 (G III)
KURZ/MITTEL/LANG, mit Eintrittskarten für:
- Der fliegende Holländer am 18.08.2026 (H III)
- Rienzi am 19.08.2026 (Ri VI)
- Parsifal am 20.08.2026 (P III)
DER FRÜHE WAGNER, mit Eintrittskarten für:
- Rienzi am 22.08.2026 (Ri VII)
- Der fliegende Holländer am 23.08.2026 (H IV)
LAST BUT NOT LEAST, mit Eintrittskarten für:
- Parsifal am 25.08.2026 (P IV)
- Rienzi am 26.08.2026 (Ri IX)
Im Rahmen der Jubiläums-Packages stehen für die Aufführungen Parsifal keine Plätze mit AR-Brillen-Nutzung zur Verfügung.
5.5. Mit dem Warenkorb werden dem Erwerber die von ihm ausgewählten Jubiläums-Packages mit den einzelnen Aufführungen
des jeweiligen Packages, der mit dem jeweiligen Jubiläums-Package verbundene Sitzplatz und die jeweiligen
Karteneinzelpreise sowie der Gesamtpreis und die diesbezügliche Ermäßigung angezeigt. Der Inhalt des
Online-Warenkorbs ist beginnend mit dem ersten Warenkorbeintrag für 30 Minuten reserviert. Wird der Vorgang
(einschließlich der Zahlungsmodalitäten) nicht innerhalb dieser Zeitspanne erfolgreich abgeschlossen, wird der
gesamte Warenkorbeintrag gelöscht und der Vorgang abgebrochen. Der Erwerber hat die Möglichkeit, einzelne im
Warenkorb angezeigte Packages durch Klick auf das diesbezüglich in einer roten Schaltfläche angezeigte
Mülleimersymbol aus dem Warenkorb zu löschen. Aus dem Warenkorb gelöschte Jubiläums-Packages werden unmittelbar
wieder dem Verkauf zugeleitet und können dem Warenkorb nur dann wieder zugeführt werden, wenn diese zwischenzeitlich
von keinem anderen Erwerber ausgewählt oder erworben wurden.
5.6. Ausgehend vom Warenkorb (5.4.) kann der
Erwerber entweder – soweit noch Jubiläums-Packages verfügbar sind – unter Berücksichtigung der mengenmäßigen
Abgabebegrenzung (4.4.) weitere Packages auswählen und in den Warenkorb legen oder den Bestellvorgang bezüglich der
bereits im Warenkorb befindlichen Packages fortsetzen. Letzteres erreicht der Erwerber durch Anklicken der
Schaltfläche „Zur Kasse gehen“. In der daraufhin angezeigten Zusammenfassung werden dem Erwerber die hinterlegten
Adressdaten, eine Auflistung aller Jubiläums-Packages aus dem Warenkorb mit den einzelnen Aufführungen des
jeweiligen Packages, der mit dem jeweiligen Jubiläums-Package verbundene Sitzplatz, die jeweiligen
Karteneinzelpreise, die diesbezügliche Ermäßigung und anfallenden Gebühren sowie der Gesamtbetrag angezeigt.
Nachstehend hat der Erwerber eine Auswahl hinsichtlich der gewünschten Zahlungsart zu treffen, um den Bestellvorgang
fortsetzen und zum Abschluss bringen zu können. Die Fortsetzung des Bestellvorgangs führt der Besteller durch
Anklicken der Schaltfläche „Verbindlich zahlungspflichtig kaufen“ herbei. Mit der Vornahme der Zahlung ist der
Bestellvorgang abgeschlossen.
5.7. Durch Anklicken der Schaltfläche „Verbindlich zahlungspflichtig bestellen“
gibt der Erwerber eine verbindliche kostenpflichtige Bestellung gegenüber der Bayreuther Festspiele GmbH und ein
verbindliches Angebot auf Abschluss eines schuldrechtlichen Veranstaltungsbesuchsvertrages ab. Der Vertrag kommt mit
der Zusage der BF über die bestellten Packages zustande, die dem Erwerber im Anschluss an die Klärung der
Zahlungsmodalitäten (5.8.) angezeigt wird. Die Zusage über den erfolgreichen Erwerb der Karten wird dem Erwerber
zudem per E-Mail bestätigt.
5.8. Die Bezahlung der Jubiläums-Packages hat unter Geltung von Ziffer 3. am Ende des
Bestellvorgangs nach Maßgabe der Anweisungen des vom Erwerber gewählten Zahlungsanbieters zu erfolgen. Die
entsprechenden Aufforderungen erhält der Erwerber im Anschluss an das Anklicken der Schaltfläche „Verbindlich
zahlungspflichtig bestellen“.
5.9. Der Erwerber ist für die Richtigkeit der von ihm im Bestellvorgang angegebenen
Daten selbst verantwortlich. Dies gilt für die Bestellung als solche (Auswahl der Jubiläums-Packages, Anzahl,
Sitzplatz etc.) und für die persönlichen Angaben (Adresse, E-Mail-Adresse etc.) gleichermaßen. Etwaige Fehler gehen
zu Lasten des Erwerbers.
5.10. Das Online-Soforterwerbsverfahren betreffend die Jubiläums-Packages als solches
sowie der konkrete Kartenbestellvorgang selbst können zu jedem Zeitpunkt durch die BF eingestellt oder auch gänzlich
abgebrochen werden, wenn eine ordnungsgemäße oder rechtmäßige Durchführung des Vorgangs nicht mehr möglich ist. Dies
gilt insbesondere in den Fällen auftretender technischer Schwierigkeiten (Hard- und Softwarefehler, Computerviren,
Serverprobleme etc.), externer Manipulationen oder Manipulationsversuche und/oder fehlender rechtlicher
Voraussetzungen.
5.11. Die BF empfiehlt zur Vermeidung technischer Probleme die Nutzung eines aktuellen
Webbrowsers.
6. Personalisierung, Aktivierung, Bereitstellung und Vorhaltung der Online-Soforterwerb-Tickets
6.1.
Für die einzelnen Aufführungen eines Jubiläums-Packages wird jeweils eine eigene Eintrittskarte zur Verfügung
gestellt. Die Zurverfügungstellung der einzelnen Eintrittskarten erfolgt nur digital. Herkömmliche Eintrittskarten
in Papierform können auch auf Nachfrage nicht ausgestellt werden.
6.2. Alle Eintrittskarten eines Bestellvorgangs
werden vor der Bereitstellung auf den Vor- und Nachnamen des Erwerbers ausgestellt und lassen diesen – zusätzlich
zum konkreten Nutzer (6.4) – als solchen erkennen.
6.3. Die Eintrittskarten können nach vollständiger Bezahlung
ab dem 30.10.2025 unter www.bayreuther-festspiele.de im persönlichen Log-in-Bereich des Erwerbers („Meine
Festspiele“) von diesem aufgerufen und nach erfolgter Personalisierung (6.4.) ausgedruckt werden. Die
Eintrittskarten werden nach erfolgter Personalisierung zudem digital als mobiles Ticket zur Verfügung gestellt. Sog.
Online-Soforterwerb-Tickets werden weder per Post noch per E-Mail verschickt.
6.4. Die unter
www.bayreuther-festspiele.de im persönlichen Log-in-Bereich des Erwerbers („Meine Festspiele“) bereitgestellten
Eintrittskarten sind vor dem Ausdruck, der dem Erwerber obliegt, oder vor der Verwendung als mobiles Ticket vom
Erwerber durch Angabe des Vor- und Zunamens des jeweiligen Nutzers zu personalisieren. Die Personalisierung ist ab
dem 30.10.2025 möglich. Auf jeder Eintrittskarte sind Vorname, Nachname des Nutzers vermerkt. Nur auf den konkreten
Nutzer nach Maßgabe vorstehender Bestimmungen personalisierte und damit aktivierte Eintrittskarten können
ausgedruckt werden bzw. werden als mobiles Ticket zur Verfügung gestellt und besitzen Gültigkeit. Die
Personalisierung und Aktivierung der Eintrittskarten durch den Erwerber hat bis spätestens zwei Kalendertage vor der
jeweiligen Aufführung zu erfolgen; nach Ablauf der Frist ist eine Personalisierung und Aktivierung der
Eintrittskarten nicht mehr möglich. Für nicht fristgemäß personalisierte Eintrittskarten wird kein Ersatz geleistet
(7.1.). Personalisierte Eintrittskarten können nur durch das Kartenbüro der BF gemäß Ziffer 7.2. umgeschrieben und
einem anderen Nutzer zugewiesen werden.
6.5. Tickets sind am Einlass in Papierform oder in elektronischer Form z.
B. auf dem Smartphone vorzuzeigen.
6.6. Die Übereinstimmung der vorgenommenen Personalisierung (6.4.) mit der
Identität des jeweiligen Nutzers/Besuchers ist auf Verlangen durch Vorzeigen eines gültigen amtlichen
Lichtbildausweises nachzuweisen. Weitergehende Anforderungen bei der Einlasskontrolle (11.) bleiben unberührt.
6.7.
Mit der zur Verfügung gestellten Abrufbarkeit des Tickets unter „Meine Festspiele“ sind alle Pflichten der BF
hinsichtlich des Online-Soforterwerberwerbs erfüllt.
6.8. Datum, Zeit und Vorstellung sind nach Erhalt auf
Übereinstimmung mit der Rechnung zu prüfen. Etwaige Fehler im Vergleich zur Bestellung sind unverzüglich der BF
anzuzeigen (ticket@bayreuther-festspiele.de; Postanschrift: Bayreuther Festspiele GmbH, Kartenbüro, Festspielhügel
1-2, 95445 Bayreuth).
6.9. Dem Erwerber eines Online-Soforterwerb-Tickets obliegt es, zur Vermeidung eines
etwaigen Missbrauchs selbst dafür zu sorgen, dass von einem Ticket immer nur ein Ausdruck und keine elektronischen
Kopien angefertigt werden.
7. Kartenrücknahme und Kartenumschreibung
7.1. Bezahlte Eintrittskarten können grundsätzlich
weder zurückgenommen noch umgetauscht werden. Die Weiterveräußerung unterliegt in bestimmten Fällen einem
Abtretungsverbot (9.4.). Für verfallene Karten wird kein Ersatz geleistet. Dies gilt auch in den Fällen einer nicht
fristgemäßen Personalisierung und damit Aktivierung der Eintrittskarten.
7.2. Eintrittskarten, die gemäß Ziffer
6.4. personalisiert worden sind, können nur auf Antrag des Erwerbers ausschließlich durch das Kartenbüro der BF auf
einen anderen Nutzer umgeschrieben werden. Handschriftliche Änderungen des Nutzernamens durch den Erwerber oder
andere Dritte bzw. entsprechende Streichungen führen zur Ungültigkeit der Karte. Die BF ist berechtigt, eine Gebühr
für die Umschreibung von 5,00 € zu verlangen.
7.3. Inhabern von Eintrittskarten, die nicht gemäß Ziffer 6.4. oder
auf eine andere Person lautend personalisiert oder nicht gemäß Ziffer 7.2. formgerecht umgeschrieben worden sind,
muss der Zugang und Besuch der Aufführung durch die BF verweigert werden.
7.4. Besetzungsänderungen,
einschließlich solcher der Musikalischen Leitung und der Produktionsteams, und sonstige Änderungen des
Aufführungsablaufs berechtigen nicht zur Rückgabe von Eintrittskarten.
7.5. Bei Aufführungsabbruch wird das
Eintrittsgeld nur dann erstattet, wenn zum Zeitpunkt des Abbruchs nicht mehr als ein Akt bzw. Aufzug gezeigt war.
Der Erstattungsanspruch erlischt, wenn er nicht binnen zwei Wochen nach der betreffenden Aufführung gegenüber der BF
geltend gemacht wird.
7.6. Bei einer Absage einer Aufführung, noch bevor diese begonnen hat, werden die vom
Aufführungsausfall betroffenen Eintrittskarten gegen Rückerstattung des Eintrittspreises (unter Berücksichtigung der
Ermäßigung), jedoch ohne die Gebühr in Höhe von 6,00 Euro pro Karte (pro Eintrittskarte Der Ring des Nibelungen 4 x
6,00 Euro), zurückgenommen. Der Rückerstattungsanspruch erlischt, wenn er nicht binnen zwei Wochen nach der
betreffenden Aufführung gegenüber der BF zumindest in Textform geltend gemacht wird.
Der Ausschluss der
Rückerstattung der Gebühr pro verkauften Platz im Sinne des vorstehenden Absatzes 1 gilt wiederum nicht, wenn die
Bayreuther Festspiele im Allgemeinen oder die vertragsgegenständliche Veranstaltung bzw. Aufführung/-en im
Speziellen aufgrund höherer Gewalt (18.) abgesagt, ausgesetzt oder abgebrochen werden.
7.7. Im Falle der Ziffern
7.5. und 7.6. sind weitergehende Ansprüche des Erwerbers bzw. Karteninhabers ausgeschlossen.
8. Kartenverlust
Verfügt der Besucher über keinen oder nicht lesbaren Ausdruck des Tickets (z.B.
Vergessen, Beschädigung etc.) kann dieser bis 30 Minuten vor Beginn der Aufführung, für die das Ticket benötigt
wird, an dem von der BF eingerichteten Ticket-Counter (sog. Clearing-Stelle) einmalig und gebührenpflichtig die
Ausstellung eines Zweitdrucks/Ersatztickets vornehmen lassen sofern das Ticket vom Erwerber bereits auf den Besucher
namentlich personalisiert und registriert worden ist (6.4.) und sich der Besucher entsprechend ausweisen kann. Die
Gebühr für die Ausstellung einer Ersatzkarte beträgt 5,00 €. Ohne bereits erfolgte Personalisierung und
Registrierung (6.4.) kann kein Zweitdruck/Ersatzticket ausgestellt werden (7.1. Sätze 3 und 4). Davon unabhängig
besteht für den Erwerber die Möglichkeit, sich an einem Terminal im Kartenbüro in seinen persönlichen Log-in-Bereich
(„Meine Festspiele“) einzuloggen und bereits gemäß Ziffer 6.4. personalisierte Tickets kostenfrei auszudrucken.
9. Weiterveräußerung und Weitergabe von Eintrittskarten
9.1. Die BF werden durch Den Beauftragten
der Bundesregierung für Kultur und Medien, vom Freistaat Bayern, von der Stadt Bayreuth, der Gesellschaft der
Freunde von Bayreuth e.V. sowie vom Bezirk Oberfranken gefördert. Sie fühlen sich einer ausgewogenen und
angemessenen Preispolitik verpflichtet und sind um Aufrechterhaltung bzw. Durchsetzung eines sozialen Preisgefüges
sowie um Verteilungsgerechtigkeit bemüht. Dem versucht die BF dadurch gerecht zu werden, indem sie die zur Verfügung
stehenden Eintrittskarten selbst und nicht über gewerbliche Kartenhändler oder sog. Ticket-Büros/-Börsen an den
Endverbraucher veräußert sowie für diese Tickets nicht den am Markt aufgrund des Nachfrageüberhangs erzielbaren
Höchstpreis verlangt.
9.2. Der Erwerber erklärt durch die Akzeptanz dieser Bedingungen, die Eintrittskarten
ausschließlich zur privaten Nutzung zu erwerben.
9.3. Der Erwerber kann seine Rechte und Pflichten aus dem
abgeschlossenen Veranstaltungsbesuchsvertrag mit der BF, und damit auch das Recht, Zutritt zu der/den Aufführung/-en
zu verlangen, im Wege der Forderungsabtretung nur dadurch auf einen Dritten übertragen, dass der Dritte unter
Übernahme sämtlicher Rechte und Pflichten an die Stelle des Erwerbers in den Vertrag mit der BF eintritt und kein
Abtretungsverbot im Sinne nachstehender Regelungen besteht.
9.4. Die Weiterveräußerung von Eintrittskarten ist in
nachfolgend benannten Fällen untersagt (Abtretungsverbot); eine Zustimmung wird in diesen Fällen nicht erteilt:
a) bei einer Veräußerung oder Weitergabe von Eintrittskarten oder dem Erwerb von Eintrittskarten für einen Dritten,
wenn dies im Rahmen einer gewerbsmäßigen und/oder kommerziellen Tätigkeit erfolgt,
b) bei einer Veräußerung von
Eintrittskarten über nicht autorisierte Internetplattformen wie z.B. insbesondere eBay oder nicht autorisierte
Online-Ticket-Börsen (z.B. viagogo) oder im Rahmen von von der BF nicht autorisierten Internet-Auktionen jeweils mit
Ausnahme einer Veräußerung im Wege des sog. Sofortverkaufs bzw. Soforterwerbs zu einem Preis, der den Originalpreis
der Eintrittskarte einschließlich der Kartengebühr und – soweit angefallen – anteiligen Bearbeitungsgebühr zuzüglich
solcher Kosten, die dem Veräußerer aufgrund des Erwerbs und/oder aufgrund der Weiterveräußerung der Eintrittskarte
auf diesem Wege entstanden sind bzw. entstehen (z.B. Porto- und/oder z.B. eBay-Gebühr o.Ä.) nicht übersteigt,
c)
bei einer Veräußerung von Eintrittskarten zu einem Preis, der den Originalpreis der Eintrittskarte einschließlich
der Kartengebühr und – soweit angefallen – anteiligen Bearbeitungsgebühr zuzüglich solcher Kosten, die dem
Veräußerer aufgrund des Erwerbs und/oder der Weiterveräußerung der Eintrittskarte entstanden sind bzw. entstehen,
übersteigt,
d) bei einer Veräußerung von Eintrittskarten, um Gewinn zu erzielen, oder einem Erwerb von
Eintrittskarten im Namen eines Dritten, um mit der Vermittlungstätigkeit Gewinn zu erzielen, wobei
Gewinnerzielungsabsicht in diesem Sinne die Absicht einer Veräußerung zu einem Preis meint, der den Originalpreis
der Eintrittskarte einschließlich der Kartengebühr und – soweit angefallen – anteiligen Bearbeitungsgebühr zuzüglich
solcher Kosten, die dem Veräußerer aufgrund des Erwerbs und/oder der Weiterveräußerung der Eintrittskarte entstanden
sind bzw. entstehen, übersteigt,
e) bei einer Weitergabe und/oder Veräußerung von Eintrittskarten zu Zwecken der
Werbung oder Vermarktung, als Bonus, Werbegeschenk oder (Preis-)Gewinn oder als Teil eines vom Veranstalter nicht
autorisierten Hospitality- oder Reisepakets, oder
f) bei einer Veräußerung von Eintrittskarten ohne Hinweis auf
diese Allgemeinen Geschäftsbedingungen.
9.5. Die Weiterveräußerung oder die Weitergabe von Eintrittskarten unter Wahrung der in Ziffer b) -f) benannten
Maßgaben bleibt unbenommen.
9.6. Eintrittskarten, die nach vorgenommener Personalisierung (6.3., 6.4.)
weiterveräußert und weitergegeben werden, müssen unbeschadet vorstehender Regelungen in Ziffern 9.2. bis 9.5. stets
gemäß Ziffer 7.2. auf den neuen Nutzer umgeschrieben werden.
9.7. Die BF kann die Abgabe von Eintrittskarten an
solche Personen verweigern, die gegen vorstehende Regelungen in Ziffern 9.2. bis 9.4. verstoßen haben oder den
Versuch einer Weiterveräußerung unternommen haben, die einen Verstoß gegen die vorstehenden Regelungen in Ziffern
9.2. bis 9.4. darstellt. Gleiches gilt für Personen, die ohne vorherige schriftliche Zustimmung der BF gewerbsmäßig
oder kommerziell mit Karten für die Bayreuther Festspiele handeln oder die in einer vorausgegangenen Festspielsaison
Eintrittskarten unter Verstoß gegen die jeweils gültigen Regelungen betreffend die Weiterveräußerung und Weitergabe
veräußert haben bzw. versucht haben zu veräußern oder die solchen Personen solche Karten zugänglich machen. In
diesen Fällen ist die BF auch berechtigt, eine Umschreibung gemäß 9.6., 7.2. zu verweigern; dies gilt unabhängig
davon, von wem die Umschreibung begehrt wird. Bereits von Seiten der BF angebotene und/oder dem Erwerber zum
Ausdruck zur Verfügung gestellte Eintrittskarten können im Falle des Verstoßes gegen vorstehende Regelungen in
Ziffern 9.2. bis 9.4. und im Falle eines Verweigerungsrechts im Sinn des vorstehenden Satzes 2 von der BF
zurückverlangt und/oder für unwirksam erklärt (elektronische Sperrung über den Barcode) werden. Dies gilt auch in
den Fällen des Versuchs einer Veräußerung unter Verstoß gegen vorstehende Regelungen in den Ziffern 9.2. bis
9.4.
9.8. Inhabern gesperrter Eintrittskarten kann der Zugang und Besuch der Aufführung durch die BF verweigert
werden.
9.9. Die BF haftet nicht für die Gültigkeit der Eintrittskarten anderer Kartenanbieter oder für deren
Leistungen oder Preise.
10. Sonstige rechtliche Hinweise
Dem Erwerber steht nach § 312g Absatz 2 Satz 1 Nr. 9 des
Bürgerlichen Gesetzbuchs ein Widerrufsrecht nicht zu. Er kann seine Willenserklärung nicht widerrufen.
11. Anfangszeiten, Einlass und Einlasskontrolle
11.1. Nur die offiziell von der BF
herausgegebenen Publikationen, die von der BF betriebene Webseite (www.bayreuther-festspiele.de) sowie die
Eintrittskarten selbst enthalten verbindliche Daten (Datum und Anfangszeiten) der Aufführungen. Kurzfristige
Änderungen dergestalt, den Beginn der Vorstellung am selben Tag nach hinten zu verschieben, bleiben vorbehalten. Für
Angaben in anderen Veröffentlichungen übernimmt die BF keine Gewähr.
11.2. Nach Beginn der Vorstellung können
Besucher aus Sicherheitsgründen und mit Rücksicht auf die mitwirkenden Künstler und die anderen Besucher erst in
einer offiziellen Pause in den Zuschauerraum eingelassen werden. Im Falle etwaiger besonderer gesetzlicher oder
behördlicher Sicherheitsanforderungen können sich Verzögerungen bei der Einlasskontrolle zum Festspielhaus sowie
längere Wartezeiten bei der Garderobe und/oder Garderoben-Depots vor dem Festspielhaus ergeben. Der Besucher trägt
für einen ausreichenden zeitlichen Vorlauf selbst Sorge. Dadurch bedingte Verzögerungen berechtigen den Besucher
nicht zum Einlass in den Zuschauerraum nach Beginn der Vorstellung.
11.3. Für die Besucher der Aufführungen der
BF gelten die jeweils geltenden gesetzlichen, verordnungsrechtlichen und behördlichen Zugangsvoraussetzungen.
11.4.
Ungeachtet etwaiger gesonderter Zugangsvoraussetzungen gemäß 11.3. müssen Besucher folgende Dokumente vorweisen:
- personalisierte Eintrittskarte oder elektronisches Ticket (mobiles Ticket) und
- Personalausweis oder Reisepass.
Der Einlass zur Veranstaltung wird grundsätzlich verweigert, wenn der auf der Eintrittskarte vermerkte Nutzer nicht
personenidentisch mit dem Personalausweis/Reisepass ist und/oder nicht alle geforderten Dokumente vorgezeigt werden.
11.5.
Die BF ist aus wichtigem Grund, z.B. bei offensichtlichen Krankheitssymptomen ansteckender Krankheiten, zur
Verweigerung des Einlasses zum Veranstaltungsort oder zur Verweisung vom Veranstaltungsort berechtigt. Dies gilt
auch, wenn ein Inhaber einer Eintrittskarte gegen zwingende Bestimmungen des Sicherheits- und/oder Hygienekonzepts
verstößt. Eine Erstattung des Kaufpreises ist in diesen Fällen ausgeschlossen.
12. Hausrecht und Einschränkungen für die Mitnahme von Gegenständen
12.1. Die BF übt im
Festspielhaus Bayreuth das Hausrecht aus. Sie ist berechtigt, Hausverweise und -verbote auszusprechen oder andere
geeignete Maßnahmen im Rahmen dieses Hausrechts zu ergreifen. Insbesondere können Besucher aus Aufführungen
verwiesen werden, wenn sie diese stören, andere Besucher belästigen oder in sonstiger und erheblicher Weise oder
wiederholt gegen die Benutzungsbestimmungen verstoßen haben. Der Zutritt kann verweigert werden, wenn die begründete
Vermutung besteht, dass der Besucher die Aufführung stören oder andere Besucher belästigen wird. Eine Erstattung des
Kartenpreises erfolgt in diesen Fällen nicht.
12.2. Der Besucher darf lediglich den auf seiner Eintrittskarte
ausgewiesenen bzw. den ihm vom Einlasspersonal zugewiesenen Platz einnehmen. Hat er einen Platz eingenommen, für den
er keine gültige Karte besitzt bzw. der ihm nicht zugewiesen worden ist, kann die BF den Besucher des Platzes oder
auch der Aufführung verweisen.
12.3. Das private Anbieten und die Weiterveräußerung von Eintrittskarten in den
Räumlichkeiten und auf dem Gelände des Festspielhauses Bayreuth sind untersagt.
12.4. Mobilfunkgeräte, Pager und
akustische Signalgeber aller Art dürfen nur im ausgeschalteten Zustand in den Zuschauerraum mitgenommen werden.
12.5.
Die Mitnahme von Speisen und Getränken in den Zuschauerraum und der dortige Verzehr sind nicht gestattet.
12.6.
Aus Tierschutz- und Platzgründen können Blindenführhunde oder andere Haustiere mit entsprechenden Funktionen nicht
mit in den Zuschauerraum genommen werden. Die BF werden im Falle der vorzeitigen Ankündigung davon betroffener
Personen Einlasspersonal zur Wegführung und Platzzuweisung bereithalten.
12.7. Aus Sicherheitsgründen ist die
Mitnahme sperriger und – ungeachtet der Größe – gefährlicher Gegenstände sowie Sitzkissen in das Festspielhaus
verboten. Handtaschen können bis zu einer maximalen Größe von 18cmx26cmx6cm in den Saal mitgenommen werden. Größere
Taschen sind in den Schließfächern außerhalb des Festspielhauses zu verschließen oder an der Garderobe abzugeben. Im
Falle davon abweichender behördlicher Sicherheitsanforderungen haben diese Vorrang.
12.8. In allen öffentlich
zugänglichen Räumlichkeiten des Festspielhauses Bayreuth besteht Rauchverbot.
13. Gesundheitsschutz und Hygienebestimmungen
13.1. Die Bayreuther Festspiele werden zum Zwecke
des Gesundheitsschutzes der Mitarbeiter der BF sowie der sonstigen Mitwirkenden und Besucher der Bayreuther
Festspiele alle zum jeweiligen Zeitpunkt geltenden gesetzlichen, verordnungsrechtlichen sowie behördlichen Auflagen
beachten und umsetzen.
Die jeweils getroffenen Maßnahmen sind für den Kartenerwerber und die von ihm benannten
Nutzer der Eintrittskarten verbindlich und ergänzen die nachstehenden Bestimmungen.
13.2. Zum Gesundheitsschutz
der Mitarbeiter der BF sowie der sonstigen Mitwirkenden und Besucher der Bayreuther Festspiele sind die BF
berechtigt, in begründeten Fällen von Gefahr für Leib und Leben (z.B. Epidemie, Pandemie etc.) nach billigem
Ermessen auch ungeachtet der jeweils geltenden gesetzlichen, verordnungsrechtlichen sowie behördlichen Auflagen
Hygienestandards mit diesbezüglichen Verhaltensregeln wie z.B. das Tragen einer Mund-Nasen-Maske einschließlich der
Anforderung an eine solche Maske (z.B. FFP2), das Einhalten von Abständen oder das Benutzen von Desinfektionsmitteln
sowie diesbezügliche Schutzmaßnahmen für den Aufenthalt im Festspielhaus und seine Nebengebäude zu setzen, die der
Nutzer der Eintrittskarten einzuhalten verpflichtet ist.
13.3. Weder seitens des Kartenerwerbers noch seitens des
Nutzers der jeweiligen Eintrittskarte besteht ein Anspruch auf Durchführung entsprechender Hygiene- und
Sicherheitsmaßnahmen.
13.4. Das Sicherheits- und ggf. Hygienekonzept der Bayreuther Festspiele soll die Gefahr
von Ansteckungen von Besuchern und Dritten mit ansteckenden Krankheiten auf ein vertretbares Maß reduzieren. Die
Gefahr einer Ansteckung und infolgedessen Erkrankung im Zusammenhang mit dem Besuch der Aufführungen bzw. Konzerte
kann jedoch nicht ausgeschlossen werden. Daher ist die Haftung der BF für eine Verletzung des Lebens, des Körpers
oder der Gesundheit eines Konzertbesuchers, die sich trotz Umsetzung des Sicherheits- und ggf. Hygienekonzepts im
Zusammenhang mit der Veranstaltung ergeben, ausgeschlossen; dies gilt nicht bei Schäden, die durch vorsätzliches
oder fahrlässiges Handeln oder Unterlassen entstehen.
14. Verbot von Bild- und Tonaufnahmen
Das Herstellen von Bild- und Tonaufnahmen aller Art im
Zuschauerraum ist – nicht zuletzt auch aus urheberrechtlichen Gründen – untersagt. Zuwiderhandlungen können
Schadensersatzansprüche auslösen oder Maßnahmen nach Ziffer 12.1. nach sich ziehen.
15. Audiovisuelle Aufzeichnungen und Fotoaufnahmen der BF oder Dritter
15.1. Im Falle einer
audiovisuellen Aufzeichnung einer Aufführung kann der Zuschauer als Teil des Publikums im Bild erscheinen. Auch
szenenbedingte Spiegelbilder sind möglich. Der Zuschauer stimmt der inhaltlich, zeitlich und räumlich unbeschränkten
Verwertung dieser Aufzeichnungen vorbehaltlos zu. Ansprüche, auch vergütungstechnischer Art, des betroffenen
Zuschauers werden hierdurch nicht begründet.
15.2. Mit dem Erwerb einer Eintrittskarte bzw. durch den Besuch
einer Aufführung erklärt der Besucher ferner sein Einverständnis, dass die BF oder von ihr beauftragte oder
autorisierte Dritte audiovisuelle Aufzeichnungen und/oder Fotoaufnahmen, die den Besucher als Besucher der
Aufführung erkennen lassen, anfertigt, vervielfältigt sowie inhaltlich, zeitlich und räumlich unbeschränkt
verwertet. Ansprüche, auch vergütungstechnischer Art, des betroffenen Zuschauers werden hierdurch nicht
begründet.
15.3. Dem Erwerber und dem Besucher einer Aufführung ist bewusst, dass sowohl im Festspielhaus als
auch auf dem Festspielgelände von anderen Besuchern Fotografien und audiovisuelle Aufzeichnungen angefertigt werden
können, welche den Besucher als Besucher der Aufführung erkennen lassen. Die BF haftet nicht für derartige
Aufnahmen; dies gilt insbesondere auch für den Fall, dass diese Aufnahmen im Internet (z.B. Social-Media-Plattformen
wie Facebook u.ä.) öffentlich zugänglich gemacht werden. Die Regelung in Ziffer 14. sowie etwaige Rechte des
betroffenen Besuchers gegen den Dritten, der diese Aufnahmen gefertigt und/oder öffentlich zugänglich gemacht hat,
bleiben unberührt.
16. Haftung
Für Schäden, die ein Besucher in den Räumen oder auf dem Gelände des Festspielhauses
Bayreuth erleidet, haftet die BF, ihre gesetzlichen Vertreter und ihre Erfüllungsgehilfen nur im Falle von Vorsatz
und grober Fahrlässigkeit. Diese Haftungsbeschränkung gilt nicht für Ansprüche aus der Verletzung des Lebens, des
Körpers und der Gesundheit.
17. Höhere Gewalt
17.1. Sollte durch höhere Gewalt die Durchführung der Bayreuther Festspiele im
Allgemeinen und oder die Durchführung der vertragsgegenständlichen Veranstaltung bzw. Aufführung/-en im Speziellen
unmöglich sein, so entfallen die beiderseits eingegangenen Verpflichtungen.
17.2. „Höhere Gewalt“ bedeutet das
Eintreten eines Ereignisses oder Umstands, dass bzw. der außerhalb der zumutbaren Kontrolle der Parteien liegt, zum
Zeitpunkt des Vertragsabschlusses nicht in zumutbarer Weise vorhersehbar war und dessen Auswirkungen von der Partei
nicht in zumutbarer Weise hätten vermieden oder überwunden werden können.
17.3. Bei den folgenden Ereignissen
vermutet, dass höhere Gewalt vorliegt: Krieg (erklärt oder nicht erklärt), Feindseligkeiten, Angriff, Handlungen
ausländischer Feinde, umfangreiche militärische Mobilisierung; Bürgerkrieg, Aufruhr, Rebellion und Revolution,
militärische oder sonstige Machtergreifung, Aufstand, Terrorakte, Sabotage oder Piraterie; Währungs- und
Handelsbeschränkungen, Embargo, Sanktionen; rechtmäßige oder unrechtmäßige Amtshandlungen, Befolgung von Gesetzen
oder Regierungsanordnungen, Enteignung, Beschlagnahme von Werken, Requisition, Verstaatlichung; Pest, Epidemie,
Pandemie, Naturkatastrophe oder extremes Naturereignis; Explosion, Feuer, Zerstörung von Ausrüstung, längerer
Ausfall von Transportmitteln, Telekommunikation, Informationssystemen oder Energie; allgemeine Arbeitsunruhen wie
Boykott, Streik und Aussperrung, Bummelstreik, Besetzung von Fabriken und Gebäuden.
17.4. Für den Fall, dass die
Durchführung der Bayreuther Festspiele im Allgemeinen und oder die Durchführung der vertragsgegenständlichen
Veranstaltung bzw. Aufführung/-en im Speziellen aufgrund von Ereignissen und Umständen, die eine Auswirkung bzw.
Auswirkungen der gegenwärtigen Covid-19-Pandemie darstellen, unmöglich werden, steht es höherer Gewalt im Sinne der
vorstehenden Absätze nicht entgegen, dass diese Ereignisse oder Umstände im Zeitpunkt des Vertragsschlusses
vorhersehbar waren oder als möglich in Betracht gezogen werden konnten oder mussten. Keine Vertragspartei kann sich
in diesem Fall darauf berufen, diese Ereignisse oder Umstände lägen nicht außerhalb der zumutbaren Kontrolle der
Parteien, seien im Zeitpunkt des Vertragsschlusses in zumutbarer Weise vorhersehbar gewesen oder dessen bzw. deren
Auswirkungen hätten von den Parteien in zumutbarer Weise vermieden oder überwunden werden können.
18. Salvatorische Klausel
Für den Fall, dass Bestimmungen dieser allgemeinen Geschäfts- und
Nutzungsbedingungen ganz oder teilweise unwirksam sein oder werden sollten, wird deren Wirksamkeit im Übrigen
hiervon nicht berührt. Eine unwirksame Klausel oder Teilklausel ist durch eine Regelung zu ersetzen, die der
unwirksamen Bestimmung inhaltlich am nächsten kommt.
Stand: 24.07.2025
gez. Prof. Katharina Wagner, Ulrich Jagels
Geschäftsführer
Bayreuther Festspiele GmbH
2025
TERMS AND CONDITIONS OF BAYREUTHER FESTSPIELE GMBH FOR ONLINE INSTANT PURCHASES (“ONLINE INSTANT PURCHASE TICKETS”)
Terms and Conditions of Business and Use of Bayreuther Festspiele GmbH for online instant purchases (“Online Instant-Purchase Tickets”) as well as for the performances of the Richard Wagner Festival 2025.
1. Scope
1.1. These General Terms and Conditions of Business govern the legal relationship between Bayreuther Festspiele GmbH (hereinafter: “BF”) and the ticket purchaser (hereinafter also: the “Purchaser”) and the visitors to the performances of the Richard Wagner Festival 2025.
1.2. By purchasing tickets for the Bayreuth Festival, the Purchaser acknowledges these Terms and Conditions of Business and Use for the 2025 Bayreuth Festival (“Online Instant Purchase” version) as binding for both themselves and all visitors to the performances who have received tickets from them for personal use as a result of their purchase. Once a contract to attend an event has been concluded and one or more admission tickets have been purchased, these Terms and Conditions will be deemed to have been agreed to.
1.3. If the Purchaser (additionally) acquires one or more tickets for a third party (accompanying person), the Purchaser must expressly inform the accompanying person of the application and content of these General Terms and Conditions as well as of the need to disclose information to BF in accordance with the provisions of these General Terms and Conditions; by taking possession of and using the ticket, the accompanying person or Visitor who receives tickets for personal use from the Purchaser as a result of the latter’s ticket order agrees to the Terms and Conditions applying between them and BF.
2. Admission prices and charges
2.1 The tickets for a performance are assigned to different price categories. Tickets from various price categories can be ordered for a performance. Ticket prices can be obtained from the current price list.
2.2. In addition to the ticket price, there is a fee of 6.00 euros per seat sold; in the case of an admission ticket for “Der Ring des Nibelungen”, 4x 6.00 euros per seat.
2.3 Concessions are not granted.
2.4. Programme booklets and other services are not included in the ticket price.
2.5. Tickets for the performances of the Bayreuth Festival are exempt from VAT in accordance with Section 4 No. 20 a) Sentence 2 of the Value-Added Tax Act (Umsatzsteuergesetz).
2a. Tickets involving the use of AR glasses for Parsifal performances
2a.1. The performances of the opera production “Parsifal”, with staging by Jay Scheib (a new opera production of the 2023 Bayreuth Festival), will feature the use of Extended Reality (xR) technologies. The 3D effects created by this, which are additional digital elements that merge with the stage set and enhance the overall visual impression through this illusion, are only visible to those audience members who wear special “augmented reality” (AR) glasses during the performance. For all other visitors, it will be a conventional opera production.
2a.2. The use of AR technologies in the Parsifal performances is of an experimental nature. For each performance of the opera production “Parsifal”, 330 seats are available that are equipped with AR glasses. Tickets for these seats can only be ordered in the price categories marked with the suffix “-AR” in the price list. This applies to the seats in the 1st row of the box, gallery and balcony as well as to seats in the last rows of the orchestra stalls.
2a.3. The ticket price shown for the “-AR” categories in the price list includes the provision of the AR glasses and the associated technical support.
2a.4. Purchasing an admission ticket in one of the price categories ending in “-AR” does not result in the Purchaser acquiring ownership of the AR glasses. The purchase of such a ticket only allows the use of AR glasses during the performance.
2a.5. The spectator will receive a technical briefing on the day of the performance and will find their AR glasses ready for use at their seat, permanently connected to the seat by means of the data transmission cable. They will remain at the seat during the breaks and after the end of the performance as well.
2a.6. The AR glasses, which are similar to sports sunglasses, are not compatible with normal glasses. For spectators who wear visual aids, special lenses can be inserted into the AR glasses on request, if the dioptric strength is specified. The ticket Purchaser will be informed about this procedure in advance of their visit to the festival by means of a flyer and/or a video on the website.
2a.7. In the event that the AR glasses cannot be used due to a technical defect or in the event of significant malfunctions, the visitor will be reimbursed the difference between the paid ticket price and the ticket price of the corresponding price category without the use of AR glasses.
3. Sending of invoices and terms of payment
3.1. In the online instant purchase procedure, invoices are exclusively provided electronically within the meaning of Section 14 Para. 1, Sentences 7 and 8 of the Value-Added Tax Act (Umsatzsteuergesetz). Invoices will not be submitted in paper form. After successfully completing the payment transaction (5.7, 5.8.), invoices are available for viewing, downloading and printing at www.bayreuther-festspiele.de in the Purchaser’s personal login area (“My Festival”). The Purchaser will be informed of the invoice availability via email.
3.2. Payments can only be made in euros.
3.3. The following payment methods are available for payment:
- Direct payment via credit card: VISA, Mastercard® and American Express
- Direct payment via PayPal
- Offsetting against existing credit from cancelled invoices for tickets for the 2020 festival season, if applicable with an additional payment
- Payment via Apple Pay and Google Pay
4. General Conditions of Purchase
4.1. The Purchaser must be of full legal age and have unlimited legal capacity.
4.2. At Bayreuth Festival 2025, a portion of the admission tickets will be issued for orders taking into account the special criteria, in particular previous waiting times, with another portion being issued independently of the aforementioned criteria on a first-come-first-served basis, “Online Instant-Purchase Tickets”. The purchase of the latter is governed by the General Terms and Conditions for Online Instant-Purchase Tickets. On the other hand, the purchase of tickets by means of online orders and written orders is governed by the “General Terms and Conditions for Online Orders and Written Orders”.
4.3. Online Instant-Purchase Tickets (4.2) may only be purchased via seat plan booking or best seat booking on the Internet at www.bayreuther-festspiele.de in accordance with the provisions of these General Terms and Conditions.
4.4. To set up a customer account by means of registration and verification (5.3), which is a prerequisite for instant online purchases, it is compulsory to provide a valid postal address, a verified email address and a telephone number. If a business email address is provided, the Purchaser themselves shall ensure that private use of that email address is permitted for the purpose of further processing and handling of the purchase.
4.5. Through the online instant purchase process, a Purchaser may obtain a total of up to 18 tickets, regardless of the number of online purchase transactions, but no more than 6 tickets per performed work. For each work in the categories G1-G4, E3-E6 and C6-C7, a maximum of 2 tickets can be purchased for one performance. The RING cycle is counted as one ticket.
4.6. The performances of the Der Ring des Nibelungen (“The Ring of the Nibelung”) tetralogy, consisting of the individual works The Rhinegold, The Valkyrie, Siegfried and Twilight of the Gods, can be ordered either together, for the entire cycle, or individually, to the extent offered by BF.
4.7. Online “orders” for Online Instant-Purchase Tickets will be processed exclusively on a first-come-first-served basis.
4.8. Upon acceptance of the transmitted offer (5.7) and the resultant purchase of one or more admission tickets, a legally binding contract shall come into being between the Purchaser and BF relating to attendance at the event; under the terms of that contract, the transfer of admission tickets is not governed by the principles of property law but the principles of debt recovery law.
4.9. Wheelchair spaces and spaces for accompanying persons may not be purchased as part of online instant purchases. Wheelchair spaces and places for accompanying persons can only be requested directly from the Bayreuth Festival ticket office.
5. Online purchase of “Online Instant-Purchase Tickets”
5.1. Online Instant-Purchase Tickets may only be purchased via the Internet at www.bayreuther-festspiele.de starting at 2:00 p.m. CEST (UTC+1) on 01/12/2024.
5.2. Participation in the online instant purchasing requires registration and verification of the customer account, which can be carried out at www.bayreuther-festspiele.de.
5.3. Given the high demand for “Online Instant-Purchase Tickets” and numerous attempts to place orders at the same time, in particular, on the day of activation (5.1), the login form of the ticket shop at www.bayreuther-festspiele.de will be preceded by a queue to implement the “first-come-first-served” principle (4.2), which the Purchaser initiates by accessing the website www.bayreuther-festspiele.de and which they can cancel at any time by closing the browser window. Purchasers who close their browser window will lose their position in the queue. While the Purchaser stays in the queue, their progress is visualised in percentage terms by means of a “progress bar”, bearing in mind the current number of purchasers that accessed the website before them; the availability of individual works is indicated by means of a traffic light, irrespective of price categories and specific performance dates. Instructions displayed while waiting in the queue must be observed to retain your position. Once the waiting period is over, the Purchaser is requested to enter the ticket shop by entering their verified access data (customer number or email address as well as password) (5.3). The Purchaser has 10 minutes (“time-out period”) to do so. Once the Purchaser has been timed out, they may only attempt to log in again after first waiting in the queue again.
5.4. Purchasers may select tickets for individual performances that are available as Online Instant-Purchase Tickets within the limits of available capacity, bearing in mind the limit on sales quantities (4.5). In the shopping basket, Purchasers can review the individual ticket prices and the total price in addition to the seats they have selected for the relevant performances. The contents of the online shopping basket are reserved for 30 minutes, starting when the first item is placed in the shopping basket. If the transaction (including the payment process) is not successfully completed within this time period, the entire shopping cart content is deleted and the transaction cancelled. Purchasers have the option of deleting individual tickets displayed in the shopping basket from the shopping basket on a per-seat basis by clicking on the waste bin icon displayed in a red button. Tickets deleted from the shopping basket will be immediately available for sale again and can only be re-added to the shopping basket if they have not been selected or purchased by any other Purchaser in the meantime.
5.5. From the shopping basket (5.4), Purchasers can either select additional tickets and place these in their shopping basket – provided tickets are still available and provided the restriction on sales (4.5) is observed – or can continue the order process for the tickets already present in their shopping basket. Purchasers may continue the order process by clicking on the “Proceed to Checkout” button. The order confirmation summary shown at this point to Purchasers contains the following information: address stored, a list of all tickets in the shopping cart, applicable fees and the total order amount. Underneath, Purchasers must select their desired payment method to continue and complete the order process. The Purchaser can continue the ordering process by clicking on the “Confirm Purchase” button. The order process is completed when payment is made.
5.6. By clicking on the “Confirm Order” button, Purchasers submit a binding order under obligation of payment to Bayreuther Festspiele GmbH, as well as a binding offer to conclude an event attendance contract under the law of obligations. The contract comes into effect upon BF’s confirmation of the ordered tickets, which will be displayed to the Purchaser after payment is settled (5.8). Confirmation of the successful purchase of the tickets will also be sent to the Purchaser by email.
5.7. At the end of the ordering process, payment for the admission tickets must be made in accordance with the provisions of clause 3, following the instructions of the payment provider chosen by the Purchaser. The Purchaser will receive corresponding prompts after clicking the “Buy Now” button, which completes the binding order (subject to binding costs).
5.8 Purchasers are responsible for the correctness of the information they provide during the ordering process. This applies equally to the order as such (selection of performance, number of tickets, etc.) and personal information (address, email address, etc.). Any errors are the responsibility of the Purchaser.
5.9. BF may at any time interrupt or completely cancel both the online ordering process as such and the specific ticket order transaction, if proper or legal execution of the order process is no longer possible. This includes, in particular, cases involving technical difficulties (hardware and software errors, computer viruses, server problems, etc.), external tampering or attempts at tampering, and/or a lack of legal prerequisites. BF may also interrupt or cancel the specific ticket ordering transaction at any time in the cases provided under Section 4.9.
5.10. BF recommends the use of an up-to-date web browser to avoid technical problems.
6. Personalisation, activation, provision and delivery of Online Instant-Purchase Tickets
6.1. Online Instant-Purchase Tickets will only be provided digitally. Conventional tickets in paper form cannot be issued, even on request.
6.2. All ordered tickets will be issued in the first and last name of the Purchaser before being made available to them, and allow the Purchaser to be identified as such – in addition to the specific user (6.4).
6.3. Purchasers may, after full payment, access their tickets in their personal login area (“My Festival” at www.bayreuther-festspiele.de and print them out after personalisation (6.4.). After personalisation, the tickets will also be provided digitally as a mobile ticket. Tickets can be personalised and downloaded after payment has been confirmed. The Customer will be informed of the value date. Online Instant-Purchase Tickets will not be sent by either post or email.
6.4. The tickets provided at www.bayreuther-festspiele.de in the Purchaser’s personal login area (“My Festival”) must be personalised by the Purchaser by stating the first name and surname of the user in question before printing, which is the Purchaser’s responsibility, or before use as a mobile ticket. The Purchaser of the tickets will provide the contact details of users whom they allow to use the tickets; they will only provide these details of third parties (accompanying person) if the persons in question have consented to the details being disclosed. The first and last name of the user are specified on each admission ticket. Only admission tickets that are personalised for the specific user in accordance with the aforementioned provisions and thereby activated can be printed or made available as mobile tickets, and they are valid. Purchasers must personalise and activate the tickets no later than two calendar days before the performance in question; once this period has elapsed, ticket personalisation and activation is no longer possible. No compensation will be issued for tickets that are not personalised on time (7.1). Pursuant to Section 7.2, only BF’s ticket office may amend or reassign personalised tickets.
6.5. Tickets must be presented at the entrance in paper form or in electronic form, e.g., on a smartphone.
6.6. The conformity of the personalisation (6.4) with the identity of the respective user/visitor must be proven upon request by production of a valid official photo ID. Further access requirements (11) remain unaffected.
6.7. The provision of the ticket under “My Festival” fulfils all of BF’s obligations concerning the online instant purchase.
6.8. Purchasers are advised to check the date, time and presentation for conformity with the invoice upon receipt. Purchasers must immediately report any errors vis-a-vis the order to BF (ticket@bayreuther-festspiele.de; postal address: Bayreuther Festspiele GmbH, Kartenbüro, Festspielhügel 1-2, 95445 Bayreuth).
6.9. It is the responsibility of the Purchaser of an online immediate purchase ticket to ensure that only one printout is made and no electronic copies are created, in order to prevent potential misuse.
7. Returning and transferring tickets
7.1. As a rule, admission tickets already paid for can be neither returned nor exchanged. Any resale of tickets is subject to an assignment prohibition in certain cases (9.4). No replacement will be provided for expired tickets. This will also apply if tickets have not been personalised and activated in a timely manner.
7.2. BF’s ticket office is solely entitled, upon the Purchaser’s request, to transfer admission tickets personalised in accordance with Section 6.4 to another user. Handwritten changes to the user’s name by the Purchaser or other third parties or any associated deletions will render the ticket invalid. BF is entitled to charge a fee of EUR 5.00 for any transfer.
7.3. BF may prevent the access and attendance of holders of tickets that have not been personalised in accordance with Section 6.4 or that have not been amended in the correct manner in accordance with Section 7.2.
7.4. Changes to cast and crew, including to the musical directors and the production teams, and other changes to the order of events of a performance do not entitle the holder to return tickets.
7.5. If a performance is cancelled, the admission fee will only be refunded if no more than one act or scene has taken place by such time. The right to a refund expires if the claim is not asserted to BF within two weeks of the performance in question.
7.6. In the case of cancellation of the performance before it has begun, the admission tickets affected by the cancellation of the performance will be taken back and the admission fee will be returned, however, not including the charge of 6.00 Euro per entry ticket (for “Der Ring des Nibelungen” 4 x 6.00 Euro per entry ticket). The right to a refund expires if the claim is not asserted to BF within two weeks of the performance in question at least in writing (electronic communications shall suffice).
On the other hand, a refund of the fee per seat sold within the meaning of paragraph 1 above will not be excluded if the Bayreuth Festival in general or the contractual event or performance(s), in particular, are cancelled, suspended or interrupted due to force majeure (18).
7.7. In the case of Sections 7.5 and 7.6, neither Purchasers nor ticket holders may raise any further claims.
8. Loss of tickets
If the Visitor does not have a printout of the Online Instant-Purchase Ticket or if it is unreadable (e.g., due to forgetting it or damage), they can request a one-time reprint/replacement ticket at the ticket counter (referred to as the clearing office) established by BF. This must be done no later than 30 minutes before the start of the performance for which the ticket is required, and it is subject to a fee. This is only possible if the ticket has already been personalised and registered in the Visitor’s name by the Purchaser (6.4.) and if the Visitor can provide appropriate identification. The charge for issuance of a replacement ticket is EUR 5.00. No second print/replacement tickets may be issued (7.1, sentence 3 and 4) if the original ticket has not been personalised and registered . Irrespective of this, Purchasers may login into their personal login area (“My Festival”) at a terminal in the ticket office and print out personalised tickets free of charge in accordance with Section 6.4.
9. Resale and transfer of admission tickets
9.1. BF is sponsored by the delegates of the German Federal Government for Culture and Media, the Free State of Bavaria, the City of Bayreuth, the Gesellschaft der Freunde von Bayreuth e.V. (Society of Friends of Bayreuth e.V.) and the District of Upper Franconia. They feel obliged to ensure a balanced and fair price policy and endeavour to maintain and implement a socially viable price structure as well as fair distribution. BF endeavours to honour such commitment by selling available tickets itself instead of doing so via commercial ticket dealers or ticket offices/exchanges to the end user, and does not demand the maximum price that can be achieved on the market for these tickets due to the excess demand.
9.2. By accepting these conditions, the ticket Purchaser is declaring that the admission tickets are being acquired solely for private use.
9.3. Purchasers may only cede to a third-party their rights and obligations under this contract concluded with BF and related to the event, including, as a result, the right to demand admission to the performance(s), under the condition that the third-party assumes all rights and obligations in place of the Purchaser as a contract party with BF, and under the condition that no ban on such a cession exists as according to the following regulations.
9.4. The resale of admission tickets is prohibited in the following specified cases (prohibition of assignment); consent will not be given in these cases:
a) In the event of the sale or transfer of admission tickets or the procurement of admission tickets for third parties if this occurs within the framework of commercial activities and/or for gain
b) in the case of sale of admission tickets on non-authorised Internet platforms, for example, and in particular, eBay or non-authorised Online Ticket Markets (e.g., Viagogo), or within the framework of Internet auctions; an exception here is the sale within the scope of an instant-sale or immediate-sale at a price not higher than the original price of the ticket, including the ticket charge and – if such costs were incurred – a proportion of the processing charge, in addition to costs which were or will be incurred to the seller during the procurement and/or during the resale of the ticket by the chosen method (e.g., postage and/or e.g., eBay charge or similar charges),
c) In the event of sale of tickets at a price which is higher than the original price of the tickets, including the ticket fee and – if incurred – the attributable handling fee, plus such costs that have been or will be incurred by the seller as a result of the purchase or resale of the tickets
d) in the case of sale of tickets to make a profit or the act of procuring admission tickets in the name of a third person in order to make a profit by acting as an agency; in this respect, the aim of making a profit applies to the intention to sell the ticket at a price which exceeds the original price of the ticket, including the ticket charge and – if such costs were incurred – a proportion of the processing charge, in addition to costs which were or will be incurred to the seller during the procurement and/or during the resale of the ticket by the chosen method,
e) in the event that the tickets are transferred and/or sold for advertising or marketing purposes, as a bonus, giveaway or prize or as part of a hospitality or travel package not authorised by the event organiser, or
f) In the event that the admission tickets are sold without reference to these General Terms and Conditions.
9.5. The resale or forwarding of admission tickets when the conditions stated under Paragraph b)-f) are maintained remains unaffected.
9.6. Tickets that are resold and forwarded after personalisation (6.3, 6.4) must be amended so that they are made out to the new user in accordance with Section 7.2, without prejudice to the above provisions in Sections 9.2 to 9.5.
9.7. BF may refuse to issue and send admission tickets to persons who violate the above provisions in Sections 9.2 and 9.4. or who attempt to resell them, with this constituting a violation against the above regulations in Sections 9.2 to 9.4. The same applies to people who deal in tickets commercially or for gain without the prior written consent of BF or who have sold or attempted to sell tickets from a previous festival season in violation of the applicable regulations regarding resale and passing on of tickets, or who make such tickets available to such persons. In these cases, BF will also be entitled to refuse any amendments to details on tickets in accordance with 9.6, 7.2.; this applies regardless of who is requesting the ticket be amended. Admission tickets which have already been allocated and/or sent to the Purchaser may be declared invalid (electronic locking of the barcode) or claimed back by BF in the case of violation of the foregoing stipulations at Paragraphs 9.2 to 9.4, and in the case of a right of refusal within the meaning of the preceding sentence 2. This also applies in the case of attempts to sell tickets in violation of the above regulations in Sections 9.2 to 9.4.
9.8. BF may prevent holders of blocked tickets from accessing and attending the performance.
9.9. BF cannot be held liable for the validity of admission tickets from other ticket providers or for their services or prices.
10. Other legal information
10.1 BF draws attention to the link to the online platform of the EU Commission for the extrajudicial online settlement of disputes (“OS Platform”),
http://ec.europa.eu/consumers/odr/
, which is present on BF’s homepage.
10.2. BF’s email address is: ticket@bayreuther-festspiele.de
10.3. Bayreuther Festspiele GmbH is not legally obliged to participate in dispute resolution proceedings before a consumer arbitration board. Nor is it prepared to do so.
10.4. Pursuant to section 312g Para. 2 sentence 1 no. 9 of the German Civil Code, Purchasers are not entitled to a right of withdrawal. They cannot revoke their declaration of intent.
11. Starting times, admission and admission check
11.1. Only publications officially issued by BF, the website operated by BF (www.bayreuther-festspiele.de) and the admission tickets themselves contain authoritative information (date and starting times) on the performances. BF reserves the right to make short-term changes, such as postponing the time at which the performance starts on the same day. BF bears no responsibility for the information in other publications.
11.2. Once the performance has started, Visitors can only be let into the auditorium during an official break, for reasons of safety and out of consideration towards the performing artists and other Visitors. There may be delays during checks for admission to the Festspielhaus as well as longer waiting times in the cloakroom and/or cloakroom depot in front of the Festspielhaus in the event of any particular statutory or official safety requirements. Visitors are responsible for ensuring they arrive with sufficient time in advance. Delays caused as a result will not entitle visitors to enter the auditorium after the performance has started.
11.3. The currently valid legal, regulatory and official access requirements apply for Visitors to BF’s performances.
11.4. Regardless of the separate admission requirements in accordance with 11.3., visitors must show the following documents:
- Personalised admission ticket or electronic ticket (mobile ticket)
- Personal ID or passport.
- Admission to the event will generally be refused if the user noted on the admission ticket is not the same person shown on the personal ID card/passport and/or if not all requested documents are shown.
11.5. BF is entitled to refuse admission to the event site or expel Visitors from the event site for cause, for example, in the event of clear symptoms of contagious diseases. This also applies if an admission ticket holder violates mandatory provisions of the safety and/or hygiene concept. There will be no refund of the purchase price in these cases.
12. Power to enforce house rules and restrictions on items taken in
12.1 BF exercises the power to enforce house rules in the Bayreuth Festival Theatre. It is entitled to issue expulsions and bans from the site as well as other suitable measures as part of its power to enforce house rules. In particular, visitors can be expelled from performances if they cause disturbance, bother other guests or, in any other serious manner or repeatedly, break the house rules or any conditions of use related to the event. Admission may be refused if there is a reasonable suspicion that the visitor will disrupt the performance or bother other visitors. There will be no refund of the purchase price in these cases.
12.2. The visitor will only occupy the seat which is stated on their ticket or the seat which the admittance staff allocate to them. If he/she has taken up a seat for which he/she does not possess a valid ticket or to which he/she has not been allocated, then BF may instruct the visitor to leave that seat or even the whole performance.
12.3. Privately offering and reselling admission tickets in the facilities and on the premises of the Bayreuth Festival Theatre is forbidden.
12.4. Mobile electronic devices, pagers and acoustic signalling devices of any kind can only be taken into the auditorium if they are turned off.
12.5. Taking food and drinks into the auditorium and consuming them there is not permitted.
12.6. For reasons relating to animal protection and for reasons of space, guide dogs or other animals with similar, corresponding functions cannot be taken into the auditorium. If notified in advance, BF will have admission staff ready to guide affected persons and allocate seats.
12.7. For safety reasons, taking bulky and – regardless of size – dangerous objects as well as seat cushions into the Festspielhaus is prohibited. Handbags can be taken into the hall up to a maximum size of 18 cm x 26 cm x 6 cm. Larger bags must be locked in the lockers outside the Festspielhaus or handed over to the cloakroom. In the event of deviating official safety requirements, those shall take precedence.
12.8. Smoking is prohibited in all publicly accessible rooms of the Bayreuth Festival Theatre.
13. Health protection and hygiene regulations
13.1. For the purpose of protecting the health of BF employees and other participants and visitors to the Bayreuth Festival, the Bayreuth Festival will observe and implement all legal, regulatory and official requirements applicable at any particular time.
The measures taken in each case are binding for the ticket Purchaser and the users of the admission tickets designated by them and supplement the provisions below.
13.2. In order to protect the health of BF employees and other participants and visitors to the Bayreuth Festival, BF shall be entitled to impose hygiene standards and rules of conduct in justified cases of danger to life and limb (e.g., epidemics, pandemics, etc.) at its own reasonable discretion, irrespective of any applicable legal, regulatory or official requirements, to impose hygiene standards and rules of conduct in this regard, such as the wearing of a face covering/mask, including the requirement for such a mask (e.g., FFP2), the observance of distances or the use of disinfectants, as well as protective measures for the visit to the Festspielhaus and its adjoining buildings, which the user of the admission ticket is obliged to comply with.
13.3. Neither the Purchaser nor the user of the admission ticket in question shall have any claim to the implementation of corresponding hygiene and safety measures.
13.4. The safety and, if necessary, hygiene concept of the Bayreuth Festival is intended to reduce the risk of contagion of visitors and third parties with contagious diseases to an acceptable level. However, the risk of infection and, as a result, illness associated with any visit to a performance or concert cannot be excluded. Therefore, BF’s liability for injury to the life, limb or health of a concert visitor resulting from the implementation of the safety and, if necessary, hygiene concept in connection with the event is excluded; this does not apply to damage caused by intentional or negligent action or omissions.
14. Ban on taking visual and audio recordings
Creating visual and audio recordings of any kind in the auditorium is forbidden, not least for copyright reasons. Violations may result in claims for damages or measures in accordance with Section 12.1.
15. Audiovisual recordings and photographic recordings of BF or third parties
15.1. If an audiovisual recording of a performance is created, the spectator may appear in the image as part of the audience. Even reflections may occur as a result of the scene. Spectators unreservedly consent to the use of this recording in a manner which is unlimited in terms of content, time and space. This will not give rise to any claims of the affected spectator, including those relating to remuneration.
15.2. Upon acquisition of an admission ticket or by attending a performance, the Visitor furthermore declares their consent to BF, or any third parties commissioned or authorised by it, making audiovisual recordings and/or photographic recordings in which the Visitor can be recognised as a Visitor to the performance, distributing these, and using them in a manner which is unlimited with respect to content, term and territory. This will not give rise to any claims of the affected spectator, including those relating to remuneration.
15.3. The Purchaser of an admission ticket and the Visitor to a performance are aware that other visitors may create photographic and audiovisual recordings both in the Festspielhaus and on the festival premises, wherein the Visitor can be recognised as a visitor to the performance. BF assumes no liability for recordings of this kind; this applies, in particular, in the event that recordings are made publicly accessible online (e.g., social media platforms such as Facebook and the like). The regulation in Section 14. as well as any rights of the affected Visitor against the third party which created the recording and/or made it publicly accessible will remain unaffected.
16. Liability
BF, its legal representatives and its vicarious agents shall only be liable for damage suffered by a Visitor on the premises or grounds of the Festspielhaus Bayreuth in cases of intent and gross negligence. This limitation of liability does not apply for claims based on injury to life, limb or health.
17. Newsletter
By registering for the Bayreuth Festival Newsletter, the Purchaser consents to the personal data provided by the Purchaser, in particular, the email address provided, and the personal order data, being used by BF to offer and present the Purchaser with both general and personalised advertisements and/or special offers and/or services, including offers and services of BF in cooperation with third parties (e.g., sponsors). Should the Purchaser not (or no longer) wish to receive these advertisements or presentations, they can revoke their consent at any time. A message in writing (electronic communications included) addressed to the contact details provided in the Newsletter (e.g., email, fax, letter) or unsubscribing will suffice to do this. It is also possible to unsubscribe from the Newsletter by clicking on the link at the end of each email.
18. Force majeure
18.1. Should force majeure render holding the Bayreuth Festival in general and/or specifically the implementation of the contractual event or performance(s) impossible, the obligations to which both parties are subject shall cease to apply.
18.2. “Force majeure” means the occurrence of any event or circumstances which are beyond the reasonable control of the parties, was unforeseeable at the time the contract was concluded, and whose effects could not reasonably have been avoided or overcome by the parties.
18.3. The following events are presumed to constitute force majeure: war (declared or undeclared), hostilities, attacks, acts of foreign enemies, large-scale military mobilisation; civil war, rioting, rebellion and revolution, military or any other seizure of power, insurrection, acts of terrorism, sabotage or piracy; currency and trade restrictions, embargos, sanctions; lawful or unlawful official acts, compliance with laws or government orders, expropriation, confiscation of works, requisition, nationalisation; plague, epidemic, pandemic, natural disaster or extreme natural events; explosions, fires, destruction of equipment, prolonged failure of transportation, telecommunications, information systems, or power; general labour unrest such as boycott, strike and lockout, go-slow, occupation of factories and buildings.
18.4. In the event that holding the Bayreuth Festival in general and/or implementing the contractual event or performance(s) in particular becomes impossible due to events and circumstances which constitute an effect or effects of the current COVID-19 pandemic, force majeure within the meaning of the above paragraphs shall not be precluded by the fact that these events or circumstances were foreseeable or could or had to be taken into consideration as possible at the time of conclusion of the contract. In this case, neither contractual party may claim that these events or circumstances were not beyond the reasonable control of the parties, that they were reasonably foreseeable at the time the contract was concluded, or that their effects could reasonably have been avoided or overcome by the parties.
19. Severability
In the event that provisions of these General Terms and Conditions and Conditions of Use are or become invalid in whole or in part, the validity of the remaining provisions shall not be affected. Any ineffective clause or partial clause will be replaced by a provision that comes as close as possible to the content of the ineffective provision.
Status: 25/11/2024
Signed,
Prof. Katharina Wagner, Ulrich Jagels
Managing Directors of Bayreuther Festspiele GmbH
General Terms and Conditions for Online Orders and Written Orders
Terms and Conditions of Business and Use of Bayreuther Festspiele GmbH for Online Orders and Written Orders as well as for the Performances of the Richard Wagner Festival 2025
1. Scope
1.1. These General Terms and Conditions (T&Cs) govern the legal relationship between Bayreuther Festspiele GmbH (hereinafter: “BF”) and the ticket purchaser (hereinafter also: the “Purchaser” or “Customer”) and the visitors to the performances of the 2025 Richard Wagner Festival.
1.2. By ordering admission tickets for the Bayreuther Festspiele, the Customer recognises the binding nature of these “Terms and Conditions of Business and Use for the 2025 Bayreuther Festspiele (version for written orders and online orders)” both for him/herself and all visitors of performances who receive tickets from him/her for personal use on the basis of his/her order. Once a contract to attend an event has been concluded and one or more admission tickets have been purchased, these terms and conditions shall be deemed to have been agreed to.
1.3. If the Customer (also) purchases one or more tickets for a third party (accompanying person), the Customer must expressly inform the accompanying person of the application and content of these General Terms and Conditions as well as of the need to disclose information to BF in accordance with the provisions of these General Terms and Conditions, whereby, by accepting and using the admission ticket, the accompanying person or the visitor who receives tickets from the Customer for personal use on the basis of the latter’s ticket order agrees to the applicability of the General Terms and Conditions between him/her and BF.
2. Entrance fees and charges
2.1 The tickets for a performance are assigned to different price categories. Tickets for a performance can only be ordered in one price category. Ticket prices can be obtained from the current price list.
2.2. In addition to the ticket price, the following fees apply for each successful purchase procedure, or each invoice:
- A processing fee of EUR 6.00 for written orders (6.); the processing fee of EUR 6.00 does not apply to online orders (5.)
- Regardless of the type of order, a fee of EUR 6.00 per seat sold; for admission tickets to “Der Ring des Nibelungen”, 4 x EUR 6.00 per seat
- Printing and shipping fees of EUR 16.00 when tickets are shipped by post (7.2.)
2.3. Discounts will only be granted in the cases specified in the applicable price lists.
2.4. Programme booklets and other services are not included in the ticket price.
2a. Tickets involving the use of AR glasses for Parsifal performances
2a.1. The performances of the opera production “Parsifal”, with staging by Jay Scheib (a new opera production from the 2023 Bayreuther Festspiele), feature the use of extended reality (XR) technologies. The 3D effects created by this, which are additional digital elements that merge with the stage set and enhance the overall visual impression through this illusion, are only visible to those audience members who wear special “augmented reality” (AR) glasses during the performance. For all other visitors, it will be a conventional opera production.
2a.2. The use of xR technologies in the Parsifal performances is of an experimental nature. For each performance of the opera production “Parsifal”, 330 seats are available that are equipped with AR glasses. For technical reasons, tickets for these seats can only be ordered in the price categories marked with the suffix “-AR” in the price list. This applies to the seats in the 1st row of the box, gallery and balcony as well as to seats in the last rows of the orchestra stalls.
2a.3. The ticket price shown for the “-AR” categories in the price list includes the provision of the AR glasses and the associated technical support.
2a.4. Purchasing an admission ticket in one of the price categories ending in “-AR” does not result in the Purchaser acquiring ownership of the AR glasses. The purchase of such a ticket only allows the use of AR glasses during the performance.
2a.5. The spectator will receive a technical briefing on the day of the performance and will find his/her AR glasses ready for use at his/her seat, permanently connected to the seat by means of the data transmission cable. They will remain at the seat during the breaks and after the end of the performance as well.
2a.6. The AR glasses, which are similar in design to sports sunglasses, are not compatible with normal glasses. For short-sighted spectators who use visual aids, special lenses can be inserted into the AR glasses on request, if the dioptric strength is specified. The ticket Purchaser will be informed about this procedure in advance of his/her visit to the festival by means of a flyer and/or a video on the website.
2a.7. In the event that the AR glasses cannot be used due to a technical defect or in the event of significant malfunctions, the visitor will be reimbursed the difference between the paid ticket price and the ticket price of the corresponding price category without the use of AR glasses.
3. Transmission of invoices and terms of payment
3.1. As part of the standard ordering procedure (5.), invoices are available for viewing, downloading and printing exclusively at www.bayreuther-festspiele.de in the Customer’s personal login area (“My Festival”). Before the invoice is provided, the Customer will be informed by email that an offer to purchase admission tickets has been made and that a corresponding invoice can be accessed under “My Festival”. If the Customer chooses to have the tickets sent by post (2.2., 7.2.), the invoice will also be sent by post.
3.2. Once BF has issued the invoice, payments must be made within the period specified therein (two weeks from the invoice date) and only in euros.
3.3. The following payment methods are available for purchasing admission tickets:
- Bank transfer to one of BF’s accounts
- Offsetting with credit balances from cancelled invoices for tickets from the 2020 festival season, with additional payment by bank transfer if applicable
Additionally for online orders (standard ordering procedure) (5.):
- Direct payment via credit card: VISA, MasterCard and American Express
- Payment via PayPal
- Payment via Apple Pay and Google Pay
4. General terms and conditions for orders
4.1. The Purchaser must be an adult and have unlimited legal capacity.
4.2. For the 2025 Bayreuther Festspiele, a portion of the tickets for orders will be allocated taking into account the factual criteria mentioned under 4.8, and another portion will be allocated independently of the aforementioned criteria exclusively on the basis of the “first come, first served” principle, so-called instant-purchase online tickets. The purchase of instant-purchase online tickets is governed by the General Terms and Conditions for Instant-Purchase Online Tickets.
4.3. Orders for tickets will only be accepted online (5.) or in writing (6.).
4.4. The Customer’s valid email address and postal address must be provided in order to order tickets. If a business email address is provided, the Customer shall ensure that private use of the business email address provided is permitted for the purpose of further processing and, if necessary, completion of the order (e.g., sending the invoice). If the Customer does not have an email address or does not wish to use an email address for the ordering process, tickets can only be ordered in conjunction with postal dispatch, for which a separate fee is incurred in the event of a successful order (2.2, 7.2.).
4.5. The processing of ticket orders for the Bayreuther Festspiele takes place continuously.
4.6. For the individual performances, tickets can only be ordered by seating category. Specific seats cannot be selected. Multiple tickets for the same performance – if available – will be issued next to each other; the Purchaser of the tickets shall not be entitled to adjacent seats. The express wish on the part of the Customer to purchase only adjacent tickets within the order can constitute a further material criterion pursuant to section 4.8. in the event of excessive demand.
4.7. Tickets for the performances of the Der Ring des Nibelungen tetralogy, consisting of the individual works Das Rheingold, Die Walküre, Siegfried and Götterdämmerung, can only be ordered together for the entire cycle using the ordering procedure that is determined by these General Terms and Conditions. Tickets for individual works in the tetralogy can only be purchased individually or in other sales combinations (e.g., pairs of performances, such as Das Rheingold + Die Walküre, or Siegfried + Götterdämmerung) using the so-called instant-purchase online procedure (4.2.), to the extent provided by BF.
4.8. Ticket orders will be processed at intervals, taking into account previous waiting times and demand for the individual performances (new production, day of the week, distribution of seats [request for adjacent seats only], and price category). The ticket orders from previous years that preceded the ticket order for 2025 and which were not taken into account due to excess demand shall be counted towards the waiting time.
4.9. Each Customer can order and purchase a maximum of 18 tickets in total. For each work in the 2025 Bayreuther Festspiele, a maximum of 6 tickets can be ordered for one performance; for works in the categories G1-G4, E3-E6 and C6-C7, a maximum of 2 tickets can be purchased for one performance. A ticket for the Der Ring des Nibelungen tetralogy is counted as 1 ticket with respect to the card limit. Orders for multiple performances of the same work will not be taken into account.
4.10. If, after taking into account the waiting times in accordance with Section 4.8., the number of tickets ordered cannot be covered within the framework of the available price categories, the release of tickets for the performance in question may be limited per order beyond the limitation in accordance with 4.9. If alternative seats in another price category are available, BF reserves the right to offer these.
4.11. Up to 6 wheelchair spaces (price category B2, B3) and, in each case, one seat for the accompanying person (price category B1, B2) are available for each performance. If the accompanying person is demonstrably required, the ticket is free of charge for the accompanying person. The accompanying ticket is linked to the wheelchair space; resale is not permitted. These seats are not offered for instant online purchase.
Furthermore, up to 20 end seats (B2 and B3) are available at each performance for visitors with limited mobility or a similar condition. Level access is only guaranteed in price categories A1, B1, B2 and B3.
4.12. Acceptance of the transmitted offer via payment of the invoice, including payment by means of offsetting with credit (5.3. and 6.4.), and the associated purchase of one or more admission tickets will give rise to a binding contract for attendance of the event between the Purchaser and BF, by virtue of which, the transfer of admission tickets is based not on principles of property law, but rather on the law of claims.
4.13. If no admission tickets can be allocated to the Customer, he/she will not receive a separate letter of rejection.
5. Online orders (standard orders)
5.1 Online orders are possible after registration and successful log-in under “My Festival” at www.bayreuther-festspiele.de.
5.2. By confirming completion of the order process by clicking on the “Order now” button, the ticket Purchaser shall transmit his/her ticket requests for the 2025 Bayreuther Festspiele to BF (request to receive an offer). Insofar as the Customer’s wishes, including his/her alternative wishes, can be fulfilled in full or in part by BF, the Customer will receive an invoice in accordance with Section 3.1., i.e., through it being provided in his/her personal login area (“My Festival”).
5.3. The invoice from BF also constitutes an offer to conclude a binding contract for attendance of the event. Payment of the invoice sum within a deadline of two weeks from the invoice date, which shall also be the deadline to accept the offer, will be regarded as binding acceptance of this offer. If the Customer declares that the invoice amount should be offset against a credit balance arising from the 2020 festival season, this shall be equivalent to payment of the invoice within the meaning of the above sentence 2; such a declaration can be submitted in the Customer’s personal login area (“My Festival”) following receipt of the invoice. The credit for the invoice amount must be received by BF by the payment deadline (value date) by means of the payment methods provided. The same applies to receipt of declarations to offset the amount against existing credit. If the payment or dec-laration is not received in time, the admission tickets offered may be assigned to someone else. In this case, the Customer shall not be entitled to receive the previously offered and invoiced tickets or to be allocated other tickets. Claims for damages on the part of the Customer are excluded in all cases.
5.4. Payment of admission tickets as part of the online ordering process is possible by bank transfer, credit card or – if available – offsetting against existing balances, subject to Section 3. Any remaining credit from the previous year(s) will be refunded to the Customer via bank transfer.
5.5. The Customer is solely responsible for ensuring that the data he/she provides as part of the order procedure is correct. This applies equally to the order as such (selection of performances, number of tickets, etc.) and personal information (address, email address, etc.). The Customer will bear the consequences of any mistakes.
5.6. The online ordering process as such, as well as the specific ticket ordering procedure itself, can be suspended by BF at any time or cancelled entirely if it is no longer possible to carry out the order process in a proper or law-ful manner. This includes, in particular, cases involving technical difficulties (hardware and software errors, computer viruses, server problems, etc.), external tampering or attempts at tampering, and/or legal prerequisites not being met.
5.7 BF draws attention to the link to the online platform of the EU Commission for extrajudicial online settlement of disputes (“OS Platform”), http://ec.europa.eu/consumers/odr/, which is posted on BF’s homepage.
5.8. BF’s email address is as follows: ticket@bayreuther-festspiele.de
6. Written orders
6.1. Written orders should be sent via post to: Bayreuther Festspiele GmbH, Ticket Office, Postfach 10 02 62, 95402 Bayreuth. Orders via fax or email will neither be acknowledged nor processed.
6.2. For written orders, the BF order form must be used, which will be sent to the Customer by the BF ticket office by post together with the order documents if requested and if written orders have previously been placed. Orders written freely by hand cannot be processed on principle. In the event of orders written freely by hand, BF will not be obliged to clarify any queries.
6.3. Upon submitting a written order that is received by the BF ticket office, the Purchaser transmits his/her ticket wishes for the 2025 Bayreuther Festspiele to BF (request to receive an offer). If BF can fulfil the Customer’s request, including his/her alternative requests, either in whole or in part, the Customer will receive an invoice in accordance with Section 3.1.
6.4. The regulations of Sections 5.3. to 5.5. apply mutatis mutandis. In deviation from 5.3. sentence 3, the declaration can also be submitted as a physical copy by post by means of a form sent alongside the invoice.
7. Personalisation and activation, provision and dispatch of admission tickets
7.1. All admission tickets belonging to an order process will be made out to the first and last name of the Purchaser, identifying him/her as such. Before admission tickets are provided or sent, the Customer must also specify the specific user of the admission ticket in question in accordance with the following provisions, and the user will also be shown on the admission ticket in question (so-called hard personalisation). The first and last name of the user are specified on each admission ticket.
7.2 In the standard order procedure (5.), after payment in full (value date), the tickets can be called up by the Customer in the Customer’s personal login area (“My Festival”) at www.bayreuther-festspiele.de and can be printed out once personalisation (7.3.) has taken place. After personalisation, the tickets will also be provided digitally as a mobile ticket. The Customer will be informed of the value date. Should the Customer choose to send the tickets by post when ordering their tickets, the admission tickets will be sent as printed admission tickets via post at the Customer’s own risk to the specified shipping address following payment in full and once personalisation has been completed (7.4.). Additional fees per order (invoice) will be levied for shipments via post in accordance with Section 2.2. In general, shipping via post is only possible for orders within Germany and orders from other European countries.
7.3. The tickets provided at www.bayreuther-festspiele.de in the personal login area of the Customer must be personalised by the Customer by stating the first name and surname of the user in question. Only tickets which have been personalised in the name of the specific user and thus activated will be valid. The personalisation and activation of the tickets by the Customer must take place by the day of the performance in question; after this deadline, personalisation and activation of the tickets is no longer possible. Tickets that have been personalised can only be amended and assigned to another user by the BF ticket office in accordance with Section 8.2.
7.4. If the Customer chose postal delivery when ordering the tickets, the tickets can be personalised by the Customer in the Customer’s personal login area (“My Festival”) at www.bayreuther-festspiele.de once payment has been made in full by specifying the user in question. Only tickets personalised in the name of the specific user will be valid and sent by post. If the Customer does not have a personal login area, he/she can also personalise tickets offline using a corresponding form, which will be sent to the Customer together with the invoice – insofar as he/she has chosen to have the tickets sent by post and it is possible to make him/her an offer for purchasing admission tickets – and which he/she must return to the address specified in 6.1. In the case of online personalisation in accordance with sentence 1 above, the personalisation of the tickets by the Customer must take place by the day of the performance, and, in the case of offline personalisation in accordance with the sentence 2 above, it must take place no later than 30/06/2025 (receipt of the form by BF); once this deadline has passed, personalisation and postal dispatch of the tickets is no longer possible. The regulations under 7.3. sentences 4 and 5 apply accordingly.
7.5. The date, time and performance on the invoice and the admission tickets allocated and sent must be checked upon receipt. BF is to be informed immediately of any mistakes found when comparing the tickets with the order or invoice.
8. Returning and transferring tickets
8.1. In general, admission tickets already paid for can be neither returned nor exchanged. Any resale of tickets by the Customer is subject to an assignment prohibition in certain cases (10.4.). No replacement will be provided for expired tickets. This will also apply if the tickets have not been personalised and activated in a timely manner (7.3. and 7.4.).
8.2. Admission tickets personalised in accordance with Section 7.3 or 7.4. can only be transferred to another user by the BF ticket office at the request of the Customer. Handwritten changes to the user’s name by the Customer or other third parties or any associated deletions will render the ticket invalid. BF is entitled to charge a fee of EUR 5.00 for the transfer.
This will not apply if the Customer demonstrates objective reasons for why the transfer is necessary (e.g., medical certificate, death, etc.).
8.3. Holders of admission tickets which are part of the standard procedure that have not been personalised in accordance with Section 7.3. or 7.4. or that have not been amended in the correct manner in accordance with Section 8.2. may be refused entry and prevented from attending the performance by BF.
8.4. Changes to cast and crew, including the musical directors and the production teams, as well as other changes to the order of events of a performance will not entitle the holder to return admission tickets.
8.5 In the event of a performance being abandoned, the admission fee will only be refunded if at the time of abandonment no more than one act has been shown – this also applies in the case of Der fliegende Holländer or Das Rheingold if no more than one scene has been shown. The right to a refund will expire if the claim is not asserted to BF within two weeks of the performance in question in writing (at least electronic form).
8.6. If a performance is cancelled before it has started, the tickets affected by cancellation of the performance can be returned and the ticket price refunded in exchange; however, the refund will not include the fee of EUR 6.00 per seat sold (4 x EUR 6.00 per admission ticket for Der Ring des Nibelungen) nor any processing fee and/or fee for dispatch by post, if incurred. The right to a refund will expire if the claim is not asserted to BF within two weeks of the performance in question in writing (at least electronic form).
8.7. In the cases of Sections 8.5. and 8.6., any further claims or rights of the ticket holder or Purchaser are excluded.
9. Ticket loss
9.1. If an admission ticket is lost, an application for the issue of a replacement ticket can be made, for a fee, up to 30 minutes before the start of the performance at the BF ticket office, provided the visitor can prove and/or plausibly state which ticket was purchased and lost, specifying the exact seat. Only one such application can be made for each ticket. The issue of a replacement ticket (duplicate) can only be requested by the Customer to whom the ticket(s) was/were issued or by the personalised user upon presentation of a photo ID. In general, replacement tickets will only be issued to these persons. The fee to have a replacement ticket issued is EUR 5.00.
9.2. In the case of tickets ordered as part of the standard procedure, if two visitors present tickets for the same seat in a performance, the person to whom the ticket has been personalised will always have priority over the holder of the other ticket. In the case of tickets sent by post, if both the original ticket and a replacement ticket for the same seat have been presented by different visitors, the holder of the original ticket will always take priority over the holder of the replacement ticket. In both cases, the other ticket will not entitle the holder to allocation of another seat or a refund of the purchase price. In justified exceptional cases, BF can declare and/or recognise reverse prioritisation. In each case, the affected ticket holder shall neither be entitled to recognition of such an exceptional case nor shall have any claims against BF due to the recognition of such an exceptional case contrary to the general rule.
10. Resale and transfer of admission tickets
10.1. BF is sponsored by the delegates of the German Federal Government for Culture and Media, the Free State of Bavaria, the City of Bayreuth, the Gesellschaft der Freunde von Bayreuth e.V. (Society of Friends of Bayreuth e.V.) and the District of Upper Franconia. They feel obliged to ensure a balanced and fair price policy and endeavour to maintain and implement a socially viable price structure as well as fair distribution.
10.2. By accepting these conditions, the Purchaser declares that the admission tickets are being acquired solely for private use.
10.3. The Customer and Purchaser can only transfer his/her rights and obligations under the contract concluded with BF for attendance of an event (4.12.), and thus also the right to demand admission to the performance(s), to a third party by way of assignment of claims by the third party entering into the contract with BF in the place of the Purchaser, assuming all rights and obligations, and there is no prohibition of assignment within the meaning of the following provisions.
10.4. The resale of admission tickets is prohibited in the following cases (prohibition of assignment); consent will not be given in these cases:
a) In the event of the sale or transfer of admission tickets or the procurement of admission tickets for third par-ties if this occurs within the framework of commercial activities and/or for gain.
b) If tickets are sold via unauthorised internet platforms, such as, e.g., in particular, eBay or unauthorised online ticket exchanges (e.g., viagogo), or in the context of internet auctions not authorised by BF, in each case with the exception of sale by way of a so-called instant sale or in-stant purchase at a price that does not exceed the original price of the admission ticket, including the ticket fee and – if incurred – the attributable handling fee, plus such costs that have been or will be incurred by the seller as a result of the purchase and/or the resale of the ticket in this way (e.g., postage and/or, e.g., eBay fee or similar).
c) In the event of sale of tickets at a price which is higher than the original price of the tickets, including the ticket fee and – if incurred – the attributable handling fee, plus such costs that have been or will be incurred by the seller as a result of the purchase or resale of the tickets.
d) In the event of sale of tickets to make a profit or the act of procuring admission tickets in the name of a third party in order to make a profit by acting as a broker; in this respect, the aim of making a profit applies to the intention to sell the ticket at a price which exceeds the original price of the ticket, including the ticket fee and – if incurred – the attributable handling fee plus such costs that have been or will be incurred by the seller as a result of the purchase or resale of the tickets.
e) In the event of the transfer and/or sale of admission tickets for the purposes of advertising or marketing, as a bonus, promotional gift or prize/winning, or as part of a hospitality or travel package not authorised by the organiser.
f) In the event that the admission tickets are sold without reference to these General Terms and Conditions.
10.5. The resale or transfer of admission tickets subject to the conditions set out in Section 10.4. b) to f) remains unaffected.
10.6. Admission tickets that are resold and transferred after personalisation (7.3., 7.4.) must always be made out to the new user in accordance with Section 8.2., notwithstanding the above provisions in Sections 10.3. and 10.5.
10.7 BF may refuse to issue and send admission tickets to persons who have violated the above regulations in Sections 10.2. to 10.4. or who have attempted to resell tickets in violation of the above regulations in Sections 10.2. to 10.4. The same applies to people who deal in tickets commercially or for gain without the prior written consent of BF or who have sold or attempted to sell tickets from a previous festival season in violation of the applica-ble regulations regarding resale and passing on of tickets, or who make such tickets available to such persons. In these cases, BF will also be entitled to refuse any amendments to details on tickets in accordance with 10.6.; this applies regardless of who is requesting the transfer of the ticket. Admission tickets already offered and/or made available to the Customer for printing or sent to the Customer may be reclaimed and/or declared invalid (electronic blocking via the barcode) by BF in the event of a violation of the above regulations in Sections 10.2. to 10.4. This also applies in the case of attempts to sell tickets in violation of the above regulations in Sections 10.2. to 10.4.
10.8. Holders of blocked tickets may be denied entry and prevented from attending the performance by BF.
10.9. BF is not liable for the validity of admission tickets from other ticket providers or for their services or prices.
11. Starting times, admission and admission check
11.1. Only publications officially issued by BF, the website operated by BF (www.bayreuther-festspiele.de) and the admission tickets themselves contain authoritative information (date and starting times) about the performances. The right is reserved to make changes at short notice so as to postpone the start of the performance on the same day. BF bears no responsibility for the information in other publications.
11.2. After the beginning of the performance, visitors can only be let into the auditorium during an official break, for reasons of safety and out of consideration towards the performing artists and the other visitors. There may be delays during checks for admission to the Festspielhaus as well as longer waiting times in the cloakroom and/or cloakroom depot in front of the Festspielhaus as a result of the applicable safety requirements. Visitors are responsible for ensuring they arrive with sufficient time in advance. Delays caused as a result will not entitle visitors to enter the auditorium after the performance has started.
11.3. Visitors to BF performances are subject to the applicable legal, regulatory and official admission requirements. Due to official requirements for the purpose of obtaining an operating licence, more stringent requirements may apply than required by the law or regulations.
11.4. Regardless of the separate admission requirements in accordance with 11.3., visitors must show the following documents:
- personalised admission ticket in paper form or digitally and
- personal ID or passport.
Admission to the event will generally be refused if the user noted on the admission ticket is not the same person as shown on the personal ID card/passport and/or if not all requested documents are shown.
11.5. BF is entitled to refuse admission to the event site or expel visitors from the event site for good cause, for example, in the event of clear symptoms of contagious diseases. This also applies if an admission ticket holder violates mandatory provisions of the safety and/or hygiene concept. There will be no refund of the purchase price in these cases.
12. Householder’s rights and restrictions on bringing objects
12.1 BF exercises its rights as the householder and proprietor in the Festspielhaus Bayreuth. It is entitled to issue expulsions and bans from the site as well as other suitable measures as part of its power to enforce house rules. In particular, visitors can be expelled from performances if they cause disturbance, bother other guests or, in any other serious manner or repeatedly, break the house rules or any conditions of use related to the event. Admission may be refused if there is a reasonable suspicion that the visitor will disrupt the performance or bother other visitors. There will be no refund of the purchase price in these cases.
12.2. The visitor may only occupy the seat which is stated on his/her ticket or the seat which the admittance staff allocates to him/her. If he/she has taken a seat for which he/she does not have a valid ticket – in particular, one that is personalised in his/her name – or which has not been allocated to him/her, BF may expel the visitor from the seat or even from the performance.
12.3. The private offering and reselling of admission tickets in the facilities and on the premises of Festspielhaus Bayreuth is prohibited.
12.4. Mobile phones, pagers and acoustic signalling devices of all kinds may only be taken into the auditorium if they are turned off.
12.5. Taking food and drinks into the auditorium and consuming them there is not permitted.
12.6. For reasons of animal welfare and space, guide dogs or other pets with corresponding functions cannot be taken into the auditorium. If notified in advance, BF will have admission staff ready to guide affected persons and allocate seats.
12.7. For safety reasons, taking bulky and – regardless of size – dangerous objects as well as seat cushions into the Festspielhaus is prohibited. Handbags are allowed up to a maximum size of 18 cm x 26 cm x 6 cm. In the event of deviating official safety requirements, those shall take precedence.
12.8. Smoking is prohibited in all publicly accessible rooms of the Festspielhaus Bayreuth.
13. Health protection and hygiene regulations
13.1. For the purpose of protecting the health of BF employees and other participants and visitors to the Bayreuther Festspiele, the Bayreuther Festspiele will observe and implement all legal, regulatory and official requirements applicable at the time.
The measures taken in each case are binding for the ticket Purchaser and the users of the admission tickets designated by him/her and supplement the provisions below.
13.2. In order to protect the health of BF employees and other participants and visitors to the Bayreuth Festival, BF shall be entitled to impose hygiene standards and rules of conduct in justified cases of danger to life and limb (e.g. epidemic, pandemic, etc.) at its own reasonable discretion, irrespective of any applicable legal, regulatory or official requirements, to impose hygiene standards and rules of conduct in this regard, such as the wearing of a mouth/nose mask including the requirement for such a mask (e.g. FFP2), the observance of distances or the use of disinfectants, as well as protective measures for the visit to the Festspielhaus and its adjoining buildings, which the user of the admission ticket is obliged to comply with.
13.3. Neither the Purchaser nor the user of the admission ticket in question shall have any claim to the implementation of corresponding hygiene and safety measures.
13.4. The safety and, if necessary, hygiene concept of the Bayreuther Festspiele is intended to reduce the risk of contagion of visitors and third parties with contagious diseases to an acceptable level. The risk of infection and, as a result, illness associated with any visit to a Performance or concert can, however, not be excluded. Therefore, BF’s liability for injury to the life, limb or health of a concert visitor resulting from the implementation of the safety and, if necessary, hygiene concept in connection with the event is excluded; this does not apply to damage caused by intentional or negligent action or omissions.
14. Prohibition on taking visual and audio recordings
Creating visual and audio recordings of any kind in the auditorium during performances is forbidden, not least for copyright reasons. Violations can result in claims for damages or measures in accordance with Section 12.1.
15. Audiovisual recordings and photographs by BF or third parties
15.1. If an audiovisual recording of a performance is created, the spectator may appear in the image as part of the audience. Even reflections may occur as a result of the scene. The spectator unreservedly consents to the use of this recording without limitation as to content, term or territory. This will not give rise to any claims of the af-fected spectator, including those relating to remuneration.
15.2. Upon acquiring an admission ticket or by attending a performance, the visitor furthermore declares his/her consent to BF, or any third parties commissioned or authorised by it, making audiovisual recordings and/or photo-graphic recordings in which the visitor can be recognised as a visitor to the performance, distributing these, and using them in a manner which is unlimited with respect to content, term and territory. This will not give rise to any claims – including claims for remuneration – on the part of the spectator concerned.
15.3. Purchasers of admission tickets and visitors of a performance are aware that other visitors may create photographic and audiovisual recordings, both in the Festspielhaus and on the festival premises, in which the visitor can be recognised as a visitor to the performance. BF assumes no liability for recordings of this kind; this applies, in particular, in the event that recordings are made publicly accessible online (e.g., social media platforms such as Facebook and the like). The regulation in Section 14. as well as any rights of the affected visitor against the third party which created the recording and/or made it publicly accessible will remain unaffected.
16. Liability
BF, its legal representatives and its vicarious agents shall only be liable for damage suffered by a visitor in the rooms or on the grounds of the Festspielhaus Bayreuth in cases of intent and gross negligence. This limitation of liability does not apply for claims based on injury to life, limb or health.
17. Newsletter
By registering for the Bayreuther Festspiele newsletter, the Customer agrees that the personal data he/she provides, in particular, the email address provided, as well as the personal order data, may be used by BF to present or offer the Customer both general and personalised advertising and/or special offers and/or services, including offers and services of BF in cooperation with third parties (e.g., sponsors). Should the Purchaser not (or no longer) wish to receive these advertisements or presentations, he/she can revoke his/her consent at any time. A notification in written form (electronic communication shall suffice) addressed to the contact details provided in the newsletter (e.g., email, fax, letter) or unsubscribing will suffice in order to do this. Customers can unsubscribe from the newsletter using the link at the end of each email.
18. Force majeure
18.1. Should force majeure render holding the Bayreuther Festspiele in general and/or specifically the implementation of the contractual event or performance(s) impossible, the obligations to which both parties are subject shall cease to apply.
18.2. “Force majeure” means the occurrence of an event or circumstances which are beyond the reasonable con-trol of the parties, which was/were unforeseeable at the time the contract was concluded and whose effects could not reasonably have been avoided or overcome by the parties.
18.3. Force majeure shall be presumed in the case of the following events: war (declared or undeclared), hostilities, attacks, acts of foreign enemies, large-scale military mobilisation; civil war, riots, rebellion and revolution, military or other seizure of power, insurrection, acts of terrorism, sabotage or piracy; currency and trade restrictions, embargoes, sanctions; lawful or unlawful official acts, compliance with laws or government orders, expropriation, confiscation of works, requisition, nationalisation; plagues, epidemics, pandemics, natural disasters or extreme natural events; explosions, fire, destruction of
equipment, prolonged failure of means of transport, telecommunications, information systems or power; general industrial unrest, such as boycotts, strikes and lockouts, slowdown strikes, and occupation of factories and buildings.
18.4. In the event that holding the Bayreuther Festspiele in general and/or implementing the contractual event or performance(s) in particular becomes impossible due to events and circumstances which constitute an effect or effects of the current COVID-19 pandemic, force majeure within the meaning of the above paragraphs shall not be precluded by the fact that these events or circumstances were foreseeable or could or had to be taken into consideration as possible at the time of conclusion of the contract. In this case, neither contractual party may claim that these events or circumstances were not beyond the reasonable control of the parties, that they were reasonably foreseeable at the time the contract was concluded, or that their effects could reasonably have been avoided or overcome by the parties.
19. Severability clause
In the event that provisions of these General Terms and Conditions of Business or Use are or become invalid, in whole or in part, this shall not affect the validity of the remaining provisions. Any ineffective clause or partial clause will be replaced by a provision that comes as close as possible to the content of the ineffective provision.
Last updated: 01/09/2024
Signed Prof. Katharina Wagner, Ulrich Jagels
Managing Directors of Bayreuther Festspiele GmbH